دانشجویان دوره دکتری (به ویژه دانشگاه‌های دولتی) در طول تحصیل خود می‌توانند از فرصت مطالعاتی برای تکمیل رساله خود استفاده کرده و پس از مکاتبه با اساتید در دانشگاه‌های خارج از ایران از آنها دعوت نامه دریافت کرده و برای ویزای آن کشور اقدام کنند. یکی از کشورها که مورد علاقه بسیاری از دانشجویان برای فرصت مطالعاتی است، کشور کانادا است. در این مقاله سعی داریم در خصوص فرصت مطالعاتی در کانادا، مراحل آن و نکات مهم مربوط به آن توضیحاتی را ارائه بدهیم.

مرحله اول: انتخاب موضوع رساله، تصویب پروپوزال در گروه یا دانشکده

اولین مرحله(قدم)، گذراندن آزمون جامع، انتخاب موضوع رساله و تصویب پروپوزال در گروه یا دانشکده است. سعی کنید موضوع خود را بر اساس علائق پژوهشی اساتید در دانشگاه‌های کانادا انتخاب کنید.

مرحله دوم: دریافت دعوت نامه از اساتید

 برای دریافت این نامه کافی است متنی  با عنوان مناسب آماده کنید تا آن را با ایمیل خود برای اساتید  در دانشگاه های کانادایی ارسال کنید. برای عنوان ایمیل پیشنهاد می‌شود از عبارت Inquiry for research visit  استفاده کنید. سعی کنید متن ایمیل ساده بوده و به کمک هزینه که قصد دارید از ایران (سازمان امور دانشجویان) دریافت کنید، اشاره کنید. به متن ایمیل خود، CV را پیوست کنید. در هنگام ایمیل دقت کنید به اساتید یک دپارتمان به صورت همزمان ارسال نکنید. پس از ارسال ایمیل، منتظر پاسخ استاد بمانید و اگر بعد از دو هفته پاسخ ندادند میتوانید ایمیل Follow up بفرستید. در صورتی که پاسخی دریافت نکردید، میتوانید به استادی در همان دپارتمان ایمیل بزنید. شما میتوانید به اساتید در دانشگاههای مختلف به صورت همزمان ایمیل بزنید. دعوت نامه به مدت 6 ماه یا 1 سال توسط دانشگاه مقصد در کانادا صادر می‌شود. برخی مواقع استاد از شما در خصوص مدت زمان حضورتان سوال می‌پرسد که در پاسخ علاقه مندی خود را به 1 سال حضور در دانشگاه به ایشان اعلام کنید.

مرحله سوم : تشکیل پرونده برای دریافت کمک هزینه از سازمان امور دانشجویان

این مرحله مخصوص دانشجویانی است که میخواهند از کمک هزینه تحصیلی ویژه دانشجویان دانشگاههای دولتی استفاده کنند. پس از دریافت دعوت‌نامه از دانشگاه کانادایی(یا استاد کانادایی)، درخواست خود را به پژوهش یا بین الملل دانشکده برای دریافت کمک هزینه ارائه نمایید. یکی از مدارک برای تشکیل پرونده، ارائه مدرک زبان است (به شیوه‌نامه فرصت مطالعاتی مراجعه شود). در این مرحله شما نامه حمایت مالی را دریافت میکنید که یکی از مدارک بسیار مهم برای درخواست ویزای فرصت مطالعاتی است.

مرحله چهارم : درخواست ویزای فرصت مطالعاتی کشور کانادا

در این مرحله ابتدا متقاضی (Applicant) در سایت Canada.ca اکانت ایجاد می‌کند(چگونگی ساخت اکانت). نوع درخواست ویزا (Study or Work) بستگی به دانشگاه مقصد دارد و در دعوت نامه خود به این موضوع دقت شود چون نوع درخواست و مدارک برای کدام متفاوت است. برای ویزای Work، متقاضی نیاز به کد Exemption LMIA از دانشگاه مقصد دارد. درخواست ویزای فرصت مطالعاتی به صورت آنلاین است.  پس از ثبت مدارک و فرم‌ها درخواست خود را پس از پرداخت هزینه (از طریق کاما پرداخت) ثبت (Submit) می‌کنید. پس ثبت درخواست، متقاضی به یکی مراکز ویزا (VAC) برای بایومتریک (انگشت‌نگاری و چهره نگاری) مراجعه می‌کند. در مراکز انگشت‌نگاری، مصاحبه توسط آفیسر اداره مهاجرت کانادا انجام نمی‌گیرد. پس از این مرحله متقاضی منتظر نتیجه درخواست خود می‌ماند.  مدت زمان انتظار برای دریافت ویزا بین 3 روز تا 5 ماه متغیر است.

لیست مدارک برای درخواست ویزا:

  1. ترجمه مدارک و ریزنمرات مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد.  ترجمه مدارک موقت برای ویزا مورد قبول است.
  2. نامه اشتغال به تحصیل دوره دکتری
  3. توصیه نامه استاد راهنما (حاوری معرفی شما، موضوع رساله و  اشاره به ضرورت بهره گیری از فرصت مطالعاتی برای پیشبرد کار رساله و نیز اشاره به موقعیت خوب شغلی در برگشت به ایران به عنوان تای برگشت).
  4. نامه حمایت مالی از سازمان امور دانشجویان.
  5. نامه تمکن مالی از بانک (برای هر ماه 1000 یا 1500 دلار کانادا)
  6. در یافت گواهی عدم سوپیشینه از دفاتر خدمات قضایی یا پلیس +10 (این گواهی علاوه بر مهر دارالترجمه نیاز به مهر دادگستری و وزارت امور خارجه دارد.
  7. دعوت نامه دانشگاه کانادایی.
  8. ترجمه شناسنامه
  9. کپی پاسپورت از صفحه اول و تمام صفحاتی که مهر دارند.
  10. نامه اشتغال به کار (در صورت اشتغال) الزامی نیست.
  11. نامه مرخصی از محل کار (در صورت اشتغال) الزامی نیست.
  12. کد لمیا اگزمپشن(LMIA Exemption)

متقاضیانی که نوع ویزای آنها از نوع Work Permit است، برایشان کدی تحت عنوان کد لمیا اگزمپشن ارسال میشود که همراه با سایر مدارک هنگام ثبت درخواست در سایت  Canada.ca ، بارگذاری می‌شود. متقاضیانی که دارای نامه حمایت مالی هستند این کد از نوع C44 است و توصیه میشود هنگام دریافت کد از مسئوول مربوطه (که کد را برایتان ایمیل میکند) نوع کد را بپرسید تا حتما در کتگوری C44 باشد.

شیوه نامه فرصت مطالعاتی

تای (Tie) در فرایند اخذ ویزای تحصیلی کشور کانادا

پیکاپ حضوری گذرنامه (ترکیه)

صفر تا صد اقدامات لازم در فرودگاه های کانادا برای مسافرین

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *