روزهای امتحان استرس آورترین روزها برای همه دانشجویان در همه مقاطع تحصیلی هست، اما نکات کوچکی هستند که انجام آن ها قبل از شروع مطالعه به شما کمک می‌کند تا کمتر احساس آشفتگی کنید. این 6 نکته به شما کمک می‌کند تا از استرس دور بمانید و در نتیجه امتحانتون رو بترکونید!

سبک یادگیری خود را بیاموزید

هر کس به روش خود درس می‌خواهد، شاید روش مطالعه دوستتان به درد شما نخورد. یکی از موثرترین روش ها برای کاهش استرس این است که روش مطالعه خود را طوری اصلاح کنید که متناسب یادگیری شما باشد. برای برخی افراد مطالعه گروهی موثرترین روش یادگیری است زیرا می‌توانند در گروه درمورد مطالب صحبت کنند و یکدیگر را به چالش بکشند. بعضی افراد نیز هنگام مطالعه با دیگران مضطرب می‌شوند و ترجیح می‌دهند که به تنهایی مطالعه کنند. روش های مطالعه بسیاری وجود دارد مثل استفاده از فلش کارت ها، دیدن دوباره سخنرانی ها و انجام امتحانات تمرینی. به محض این که متوجه شدید موثرترین سبک یادگیری برای شما کدام است، فقط از همان روش مطالعه کنید و از زمان خود به بهترین نحو استفاده کنید.

زمان خود را اولویت بندی کنید

قبل از شروع فرجه امتحانات، در مورد مطالبی که باید قبل از امتحان دوره کنید تصمیم بگیرید، و مشخص کنید که چه زمانی باید شروع به دوره کردن مطالب کنید تا بتوانید تمامی مطالب را ‍‍پوشش دهید. سپس برای خود یک برنامه ی درسی تنظیم کنید، موضوعات را به بخش های کوچکتر برای هر روز تقسیم بندی کنید. هنگام زمانبندی برای مطالعه واقع بین باشید. طوری برنامه ریزی کنید که بتوانید موضوعات دشوارتر را زودتر دوره کنید تا بتوانید زمان بیشتری به آن ها اختصاص دهید. براساس برنامه ریزی پیش بروید و مطالبی را که به آن ها مسلط می شوید٬ تیک بزنید. داشتن یک برنامه ریزی درسی باعث می‌‌شود که دوره ی تمام موضوعات و مدیریت آن ها به نظر آسان‌‌تر می‌آید و به شما اطمینان خاطر می‌دهد که دوره ی مطالب مهم را فراموش نخواهید کرد.

استراحت را فراموش نکنید

هنگام تنظیم برنامه درسی٬ فراموش نکنید زمانی را به استراحتتان اختصاص دهید. تمرکز کردن برای چند ساعت به طور متوالی بسیار دشوار است٬ پس هنگامی که احساس کردید مغزتان دیگر قادر به تمرکز نیست٬ نشانه ی این است که نیاز به استراحت دارید. سعی کنید بعد از هر یک ساعت مطالعه 10 دقیقه استراحت کنید. استراحت فرصتی است تا از میز خود دور شوید و حرکات کششی انجام دهید.

به سلامتی خود توجه کنید

تنها چیزی که می تواند از امتحان دادن استرس آورتر باشد٬ امتحان دادن هنگام بیماری است. با وجود این که نمی‌‌توانید از هر بیماری در امان باشید٬ نکات کوچکی هستند که می‌‌توانید با رعایت آن ها در زمان امتحانات شانس در امان ماندن از بیماری ها را افزایش دهید. این نکات شامل تغذیه ی سالم و محدود کردن مصرف کافئین می‌‌باشد. خوراکی های شیرین به شما یکجا مقدار زیادی انرژی میدهد اما نه تا آخر روز. کافئین هم اینگونه است٬ مقدار زیاد آن فقط اضطراب شما را افزایش می‌دهد. به علاوه٬ خواب خوب شب را هم از شما می‌گیرد!

ورزش کنید

شاید آخرین چیزی که دوست دارید انجام دهید اختصاص دادن زمانی به ورزش است٬ اما دلیلی وجود دارد که ورزش را به یک دفع کننده استرس عالی تبدیل می‌کند. فعالیت فیزیکی روشی فوق العاده برای خالی کردن ذهن و بهبود خلق و خو می‌‌باشد. این روش همچنین راهی مهم برای حفظ سلامت شما در طول ایام امتحانات است. تنها پس از 20 دقیقه ورزش می‌‌توانید با تمرکز بیشتری درس بخوانید.

با یک نفر صحبت کنید

آسیبی که استرس امتحان وارد می‌‌کند بسیار شدید است. هنگامی که شدیدا احساس نگرانی می‌‌کنید٬ صحبت با دوست ورفیق و اعضای خانواده یا مشاور٬ می‌تواند به شما کمک شایانی کند. آن ها علاوه بر اینکه می‌توانند به خوبی حمایتتان کنند٬ می‌توانند به شما روش های مطالعه موثر و کاربردی را پیشنهاد دهند تا احساس آرامش بیشتری کنید. در ایام امتحانات یا هر زمان دیگری از سال که نگران سلامت ذهنی خود بودید٬ از مشورت با متخصص یا بخش خدمات سلامت ذهن دانشگاهتان غافل نشوید.

موفق باشید!

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *