آیا CV کلمه‌ای جایگزین برای رزومه (Resume) است یا این دو کاملا متفاوت هستند؟

از سی وی و رزومه در محیط‌های غیر آکادمیک برای اشاره به یک نوع مدرک استفاده می‌شود. تفاوت‌های متعددی میان یک CV و یک رزومه آکادمیک وجود دارد؛ از جمله اطلاعاتی که در آنها آورده می‌شود، چگونگی ترتیب‌بندی، و کاربردشان.

کاربردها

هنگام اپلای برای شغل‌های آکادمیک، کمک هزینه تحصیلی، و دوره‌های تخصصی تکمیلی از شما درخواست می‌شود که سی وی خود را ارائه دهید. اگر می‌خواهید برای شغلی خارج از بخش آکادمیک درخواست دهید، از شما انتظار می‌رود تا رزومه‌ی خود را ارسال کنید.

اهداف

سی وی، نشان دهنده تاریخچه‌ی حرفه‌ای و تحصیلی شما می‌باشد که شامل:

  • شغل‌ها
  • جوایز
  • مقالات
  • سخنرانی کنفرانسی

از سوی دیگر، رزومه به کمیته‌ی مسئول استخدام نشان می‌دهد که چرا شما شایستگی استخدام برای آن شغل را دارید. یک رزومه تمامی شغل‌هایی که در گذشته داشتید را شامل نمی‌شود، در واقع رزومه تنها در بردارنده‌ی آخرین سابقه کاری مربوط به پوزیشن درخواستی می‌باشد.

ظاهر

سی وی‌ها دارای سبکی مینیمالیست و فاقد اجزاء طراحی شده می‌باشند. محتوا با استفاده از تیتربندی، مرتب می‌شوند. اما در رزومه، سبک و محتوا اهمیت دارد. یک رزومه باید از لحاظ ظاهری جذاب به نظر برسد و نسبت به CV فضای خالی بیشتری داشته باشد. محتوای رزومه با استفاده از بخش‌های تیتربندی شده و همچنین بولت پوینت‌ها (Bullet Points)، مرتب می‌شوند که به ندرت در سی وی به چشم می‌خورد.

اندازه

سی وی از نظر تعداد صفحات محدودیتی ندارد مگر اینکه غیر از این از شما خواسته شود. هر چه در حرفه ی خود بیشتر پیشرفت کنید، سی وی شما طولانی تر می شود. اما رزومه فرق می کند و باید همیشه یک یا دو صفحه باشد.

دامنه کاربرد

سی وی فهرستی جامع از موفقیت های آکادمیک، پژوهشی، و تدریس شما می باشد. از آنجایی که سی وی باید نشان دهنده ی تاریخچه کامل باشد، نمی تواند به طور اختصاصی برای شغلی که میخواهید برای آن درخواست دهید، نوشته شود. از سوی دیگر، رزومه، دیدی کلی از سابقه و مهارت های شغلیتان ارائه میدهد که ثابت می کند شما برای شغل درخواستی مناسب هستید. رزومه برای هر درخواست به طور اختصاصی نوشته می شود و به اختصار شغل ها، مسئولیت ها و موفقیت های قبلی شما را در پوزیشن های مربوط  به شغل درخواستی توصیف می کند.

چیدمان

یک سی وی در بردارنده بخش های مربوط به تحصیل، شغل های آکادمیک، مقالات، جوایز، کمک هزینه ها و بورسیه های تحصیلی، سخنرانی هایی که به آن دعوت شده اید، سوابق تدریس، سوابق پژوهشی، خدمات و سازمان ها، روابط حرفه ای و مراجع معرف شما می باشد. رزومه اغلب با بخش شرح حال آغاز می شود که شامل خلاصه ای از شایستگی های شما می باشد. به دنبال این قسمت، بخشی مربوط به سوابق شغلی، تحصیلی ، جوایز، و سرگرمی ها می آید. این بخش ها، قسمت های معمولی یک رزومه است، با این وجود، ممکن است داوطلب بسته به نوع حرفه و پوزیشن، بخش هایی مربوط به مهارت های زبانی، کارهای داوطلبانه، یا مدارک و روابط حرفه ای نیز اضافه کند.

سازمان دهی:

ترتیب سی وی بر اساس زمان از آخرین شغل، مقالات و جوایز شروع می شود که قبل از شغل های قدیمی تر ذکر می شود. رزومه نیز می تواند بر اساس زمان از آخر به اول باشد اما رزومه ها می توانند ” براساس عملکرد ” (مهارت-محور) هم باشند. مهارت محور بودن به این معناست که رزومه بر اساس مهارت ها و سوابق خاص کارجو و مربوط به شغل درخواستی است نه بر اساس سوابق کاری او. رزومه براساس عملکرد، اغلب توسط افرادی که قصد تغییر شغل، دارای گپ در پیشینه شغلی و یا اینکه دارای سابقه کاری غیر مرتبط با شغل درخواستی هستند، استفاده می شود.

اکنون که از تفاوت های بین سی وی و رزومه آگاه شدید، مطمئن شوید که از مناسب ترین فرمت برای شغل درخواستیتان، استفاده میکنید.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *