رضایت نامه نشان می دهد که کودک از هر یک از والدین یا سرپرستانی که او را در سفر همراهی نمی کند، اجازه سفر به خارج از کانادا را دارد.

چه زمانی استفاده از رضایت نامه ضرورت دارد؟

هنگام سفر کودک تحت شرایط زیر، باید از رضایت نامه برای تمام سفرهای برون مرزی استفاده شود: 

  • به تنهایی
  • همراه با یکی از والدین یا سرپرستان
  •  تحت مراقبت دوستان یا بستگان 
  • همراه با یک گروه، مانند یک گروه ورزشی، مدرسه، موسیقی یا مذهبی

 این مسئله به زمان محدود نمی شود و شامل تمام سفرهایی که در آن کودک، برای بخشی از سفر تنها با یکی از والدین خواهد بود، نیز می شود. به عنوان مثال، اگر کودک به همراه هر دوی والدین کانادا را ترک می کند، اما تنها با یکی از  والدین باز می گردد، نیز احتیاج به این رضایت نامه دارد.

رضایت نامه یک الزام قانونی در کانادا نیست، اما می تواند سفر را برای کودکان کانادایی ساده کند، زیرا ممکن است توسط مقامات مهاجرت در هنگام ورود یا خروج از یک کشور خارجی یا توسط مقامات کانادایی یا کارگزاران هواپیمایی هنگام ورود مجدد به کانادا درخواست شود.

شخصی که کودک را همراهی می کند باید اصل نامه امضا شده را به جای کپی همراه داشته باشد، چرا که ممکن است مقامات کمتر در مورد صحت یک سند اصلی تردید کنند.

اگر با فرزندی سفر می‌کنید که همیشه تنها والد یا سرپرست او بوده‌اید، می‌توانید سندی همراه داشته باشید که نشان دهد شما تنها والد یا سرپرست کودک هستید، مانند یک کپی از شناسنامه کامل که شما را به‌عنوان تنها والد فرزند معرفی می‌کند. 

اگر یکی از والدین فوت کرده اند و شما حضانت کامل فرزند خود را بر عهده دارید، هنگام همراهی کودک در سفر، باید کپی گواهی فوت والد متوفی را به همراه داشته باشید.

تعریف کودک از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، بنابراین هر کودک زیر 19 سال باید رضایت نامه داشته باشد.

استفاده از رضایت نامه در خارج از کانادا 

کشورها شرایط ورود و خروج خود را برای کودکان دارند. رضایت نامه ممکن است توسط مقامات مهاجرت یک کشور ، کافی تلقی نشود و هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها آن را به رسمیت بشناسند. در برخی کشورها، اگر شما یا والد دیگر شهروند آن کشور باشید، ممکن است فرزند شما یکی از شهروندان آن کشور تلقی شود. به عنوان یک “شهروند تلقی شده”، فرزند شما ممکن است مشمول شرایط ورود و خروجی مشابه سایر شهروندان آن کشور باشد.

برای اطلاعات بیشتر، شرایط ورود و خروج را در مشاوره و توصیه های سفر برای کشور مقصد خود، بررسی کنید یا قبل از سفر با نزدیکترین سفارت یا کنسولگری کشور مقصد تماس بگیرید.

خطر آدم ربایی 

اگر این خطر وجود دارد که والدی که همراه فرزند شما است، فرزند را به کانادا بازنگردانند، با یک وکیل مشورت کنید و قبل از امضای رضایت نامه با احتیاط عمل کنید.

نحوه نوشتن رضایت نامه 

هیچ دستورالعمل رسمی برای محتوا و قالب رضایت نامه وجود ندارد، اما معمولاً شامل موارد زیر است: 

  • نام کودک 
  • نام و اطلاعات تماس والدین یا سرپرستان
  •  نام و رابطه فردی که کودک را همراهی می کند
  •  اطلاعاتی در مورد محل سفر کودک و مدت زمان سفر 

بسته به شرایط می توانید از یک یا چند نامه استفاده کنید: 

  • اگر هیچ یک از والدین کودک را همراهی نمی کنند، هر دو می توانند یک نامه را امضا کنند یا هر کدام یک نامه ی جداگانه امضا کنند.
  • کودکان یک خانواده که با هم سفر می کنند، می توانند در یک نامه ذکر شوند.
  •  برای کودکانی که قسمتی از سفر را جداگانه طی خواهند کرد، نامه های جداگانه توصیه می شود .
  • هنگام نوشتن نامه بدون تاریخ مشخص یا برای سفرهای مکرر برون مرزی با یک وکیل مشورت کنید.

یک نمونه نامه و فرم تعاملی برای راهنمایی شما در نوشتن رضایت نامه در لینک های زیر آورده شده است:

https://travel.gc.ca/docs/child/consent-letter_lettre-consentement-eng.pdf

https://travel.gc.ca/docs/child/consent-letter-2123.pdf

می توانید نامه را متناسب با موقعیت خاص خود تغییر دهید، اما باید سعی کنید تا حد امکان بیشترین جزئیات را درج کنید.

امضاها 

رضایت نامه باید توسط افراد زیر امضا شود:

  • والدینی که ازدواج کرده اند یا در یک رابطه قانونی هستند و کودک را در سفر به خارج از کانادا همراهی نمی کنند.
  • والدینی که جدا شده اند یا طلاق گرفته اند و کودک را در سفر به خارج از کانادا همراهی نمی‌کنند و دارای یکی از شرایط زیر هستند:
  • حضانت کودک را به عهده دارند 
  • مسئولیت تصمیم گیری برای کودک را دارید.
  • سرپرستی کودک (در آلبرتا و بریتیش کلمبیا) را بر عهده دارید.

یک حکم یا توافقنامه دادگاه نیز می تواند مشخص کند که چه کسی نیاز به امضای رضایت نامه برای کودکی که به خارج از کشور سفر می کند، دارد یا ندارد.

اگر کودک تحت مراقبت موقت است: رضایت نامه باید توسط نماینده مربوطه در سازمان رفاه کودکانی  امضا شود که رضایت نامه را برای سفر کودک با شخص همراه، صادر می کند. اگر شک دارید که چه کسی باید نامه را امضا کند، با یک وکیل مشورت کنید.

اگر یکی از والدین فوت کرده باشد: اگر کودک به تنهایی یا بدون والدی که زنده است، سفر می‌کند، کودک باید رضایت نامه امضا شده توسط والد بازمانده و کپی گواهی فوت والد متوفی را همراه داشته باشد.

امضای شاهد 

هر بزرگسالی ممکن است شاهد امضای رضایت نامه باشد. اکیداً توصیه می شود که یک دفتر اسناد رسمی شاهد و امضای نامه باشد زیرا در این صورت مقامات مرزی ممکن است کمتر صحت آن را زیر سوال ببرند.

 اگر خارج از کانادا هستید، یک افسر کنسولی در یک دفتر دولتی کانادا می تواند شاهد امضای رضایت نامه باشد (هزینه اعمال می شود).

گروه ویزای دانش آموزی کانادا

گروه ویزای همراه کانادا

گروه اقامت دایم کانادا

گروه ویزای ویزیتوری کانادا

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *