اثبات تمکن مالی (Proof of Financial Support) در فرایند اخذ ویزای تحصیلی (Study Permit) کشور کانادا

در این مقاله سعی داریم (فایل ویدئویی را ببینید) در خصوص تمکن مالی و چگونگی اثبات آن در فرایند اخذ ویزای تحصیلی به طور مفصل صحبت کنیم. اولین نکته در خصوص تمکن مالی مربوط به اهمیت و ضرورت آن در فرایند اخذ ویزا است و شاید یکی از مهمترین دلایل ریجکتی پرونده‌ها عدم توجیه افسران اداره مهاجرت برای تمکن مالی است. دانشجویان در طول اقامت خود در کشور کانادا بایستی توانایی پرداخت هزینه‌های خود را داشته باشند و این موضوع برای اداره مهاجرت بسیار  اهمیت دارد. هزینه های دانشجویان در حین تحصیل عبارتند از:

  1. شهریه دانشگاه
  2. اجاره محل زندگی (اجاره ماهانه)
  3. مخارج جاری (خوراک، پوشاک، بلیط اتوبوس و …)
  4. هزینه پرواز (بلیط رفت و برگشت)
تمکن مالی

این هزینه ها از سوی دانشجویان تحت عنوان نامه تمکن مالی باید اثبات شوند تا اداره مهاجرت کانادا برای صدور ویزای کانادا قانع شود.

نامه تمکن مالی میتواند به اشکال زیر صادر شود:

  1. نامه بانکی ( Bank Statement) برای 4 ماه گذشته
  2. گواهی سرمایه گذاری در سهام
  3. رسید پرداخت شهریه به دانشگاه مقصد
  4. نامه های مربوط به اسکالرشیب (Scholarship) یا فاند از دانشگاه (Fund)

در خصوص نامه بانکی (یا تمکن بانکی)، متقاضیان تحصیل می‌توانند گردش حساب و موجودی حساب خود را از شعب ارزی بانک‌ها درخواست کنند و اکثر بانک‌ها نامه تمکن مالی را حداکثر تا 24 ساعت صادر می‌کنند. نکته مهم در خصوص این نامه، نرخ ارز است. سؤالی که بیشتر  متقاضیان دارند این است که آیا باید نرخ ارز در نامه بانکی به صورت دولتی محاسبه شود و یا واقعی؟ که بستگی به بانک صادرکننده نامه بانکی دارد ولی اکثر بانک‌ها با نرخ دولتی محاسبه می‌کنند که به عنوان مدرک (Proof) مورد تایید اداره مهاجرت کانادا است.

متقاضی تحصیل می تواند نامه بانکی را به نام خود و یا پدر و مادر به اداره مهاجرت برای اثبات تمکن مالی ارائه نماید.  نکته مهم در  بحث نامه بانکی مدت انقضای ان است که 1 ماه پس از صدور اعتبار دارد.  این نامه به صورت انگلیسی و در شعب ارزی بانکها در مراکز استانها صادر می‌شود.  نامه بانکی از کلیه بانکهای رسمی ایران اعم از خصوصی و دولتی مورد قبول است.

برای اثبات تمکن مالی شما نمی‌توانید پول را از فرد یا موسسه دیگری قرض (Borrow) بگیرید اما وام (Loan) قابل قبول است.

اداره مهاجرت کانادا هزینه‌های تحصیل در کانادا را در ایالت کبک و خارج از این ایالت به شرح زیر مشخص کرده است: هزینه زندگی برای متقاضیان تحصیل در خارج از استان کبک برای یک نفر 10000 دلار کانادا (به غیر از شهریه) است برای همراه (اصلی) 4000 هزار دلار کانادا و برای هر همراه دیگر 3000 دلار است. برای مثال یک خانواده 3 نفره بایستی به غیر از شهریه مبلغ 18 هزار دلار کانادا برای یک سال ارائه کنند. برای متقاضیان استان کبک برای یک نفر 11000 دلار کانادا (به غیر از شهریه)،  برای همراه (اصلی) 18 سال یا بیشتر 5100 دلار ، برای همراه اصلی زیر 18 سال 3800 دلار کانادا،  برای هر همراه دیگر(بالای 18 سال و یا بیشتر  5125 دلار کانادا و در نهایت برای همراه دیگر زیر 18 سال 1903 دلار کانادا است.

نحوه محاسبه فاند اویلبیل در فرم 1294

در فرم 1294 در قسمت فاند اویلبیل در بخش شهریه (Tuition)، شهریه سال اول را وارد کنید. مقدار شهریه در نامه پذیرش از دانشگاه (LOA) قابل دسترس است و میتوانید طبق این نامه شهریه را وارد کنید. در صورتی که متقاضی (Applicant) مقداری از شهریه یا کل شهریه را پرداخت کرده باشد، میتواند مقدار باقیمانده را وارد کند. در بخش Room and Board، مقدار هزینه برای یک سال زندگی را در کانادا مطابق با نامه پذیرش دانشگاه، سایت دولت کانادا و یا سایتهای تخمین هزینه وارد کنید. در بخش other نیز برای هزینه های جانبی و احتمالی مبلغی را با تخمین خودتان وارد کنید. دقت داشته باشید که هزینه های این دو بخش بر اساس تخمین و با توجه به شرایط و سبک زندگی هر فرد میتواند متفاوت باشد. اداره مهاجرت کانادا، هزینه های زندگی در هر یک از استانها را مشخص کرده است که میتواند منبع خوبی برای پر کردن این دو بخش باشد(در بالا توضیح داده شده است). در بخش فاند اویلیبل در این فرم، شهریه و هزینه ها را با هم جمع کرده و ضربدر 10 تا 20 درصد بکنید تا عدد فاند اویلبیل محاسبه شود. چگونگی محاسبه برای همه افراد (با فاند و بدون فاند) یکسان است. عدد به دست آمده، حداقل مبلغی است که بایستی از بانک، نامه تمکن با محاسبه (Fund) و یا کمک هزینه تحصیلی (Scholarship) دریافت شود. در واقع مبلغ تمکن مالی از بانک نباید کمتر از این مبلغ باشد.

لینکهای مفید

اثبات تمکن مالی (فایل ویدئویی)

صفر تا صد اقدامات در فرودگاههایی کانادایی

پکیجهای مهاجرت تحصیلی

پرداخت اپلیکیشن فی دانشگاهها

اقدامات لازم برای تعویض گذرنامه از کانادا

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *