افزایش مهارت زبان

یکی از راه های متداول برای افزایش فصاحت کلامی (Fluency) استفاده از Extensive Listening می باشد. هنگام یادگیری یک زبان خارجی، دو نکته را باید مدنظر داشته باشید. اول آنکه لازم است مباحث مربوط به ساختار زبان

مانند گرامر و واژگان را به خوبی فرا بگیرید. اکثر افراد با استفاده از کتاب های گرامر به تمرین و یادگیری می پردازند و برای تقویت واژگان هم سراغ کتاب های لغت که واژه های مختلف در سطوح متعدد را نشان می دهند می روند. این نحوه یادگیری بسیار مشابه به یادگیری مکانیکی و انواع قطعات یه اتومبیل است که با جزء به جزء کردن سیستماتیک آن می توان اصول و قواعد تعمیر ماشین را یاد گرفت. گرچه کمی میفد، اما بیرون ریختن موتور یک ماشین نمی تواند به شما رانندگی یاد بدهد و در بهتر راندن ماشین شما را کمک کند. با این حال این نوع یادگیری می تواند مؤثر باشد اما راه های متنوع دیگری هم برای یادگیری عمیق تر وجود دارد؛ اما چه راه هایی؟

دومین سطح یادگیری یک زبان، به جز یادگیری جزء به جزء واژگان و ساختار های زبانی، آن است که چطور این بخش ها با همنشینی یکدیگر یک پیام معنادار برای هدف ارتباط میان افراد ایجاد می کنند. بهترین راه برای این مدل یادگیری خواندن و شنیدن جملاتی است که در سطح زبانی و گستره درک شما هستند. اگر شما بتوانید حدوداً تمام متنی که به آن گوش می دهید را بفهمید، سرعت پردازش شما در شناخت کلمات (Word Recognition Speech) افزایش خواهد یافت. به علاوه آنکه خواهید توانست نکات گرامری را در موقعیت های خودشان فهمیده و کالوکیشن ها، لغات و عبارات مناسب تر را فرابگیرید. اگر شنیدار در همان سطح زبانی مناسب شما به اندازه کافی انجام شود می تواند در پردازش اتوماتیک زبانی و در نتیجه افزایش فصاحت کلامی مؤثر واقع شود. این چرخه باعث افزایش راندمان حافظه فعال (Working Memory) شده و تمرکز شما را در درک بهتر زبان و ساختار های آن تسهیل می بخشد. بنابراین باید به خاطر داشت که بهبود فصاحت کلامی و روان صحبت کردن یعنی افزایش سرعت درک لیسنینگ. این به آن معناست که شما بتوانید هر آنچه که در سطح خود به آن گوش می دهید را متوجه شوید.

اما Extensive Listening دقیقا چیست؟!

Extensive Listening یا به ترجمه تحت اللفظی “گوش دادن گسترده” به زبان ساده یعنی آنکه زبان آموز با توجه به سطح زبانی خود، متریال های لیسنینگ را انتخاب کرده و تحت معرض مداوم آن باشد. این متریال های آموزشی می توانند به صورت داستان کوتاه یا رمان صوتی و پادکست در موضوعات مختلف باشند اما نکته مهم آن است که زبان آموز بتواند بدون مراجعه به دیکشنری، مفهموم کلی متریال ها را بفهمد. سطح متریال انتخابی باید به گونه ای باشد که زبان آموز بتواند بالای ۹۰% لغات متریال را پوشش دهد و محتوا در سطح زبانی او باشد. نکته دیگر آنکه در Extensive Listening هیچگونه الزامی برای سنجیدن وجود ندارد. یعنی آنکه برای مثال، پس از گوش دادن به یک پادکست، زبان آموز لازم نیست بیاید و مرحله به مرحه به پیداکردن اشتباهات خود یا کلمات جدید در متن بپردازد؛ بلکه اگر این احساس درونی که بیش از ۸۰% محتوا را متوجه شده باشد خود کافی است.

تأثیر درونی پرداختن به Extensive Listening در افزایش انگیزه زبان آموز بسیار مشهود است. نباید فراموش شود که انگیزه یک محرک بسیار مهم در ادامه دادن یادگیری است. این افزایش انگیزه در بیشتر شدن علاقه فرد نسبت به یادگیری هم تأثیر مثبت می گذارد و فرد از لحاظ روانی نسبت به یادگیری و پیشرفت خود احساس رضایت می کند. دلیل مهم آن هم این است که زبان آموز در گزینش متریال های خود حق انتخاب دارد و طبیعتاً براساس علایق خود به موضوعات مختلف پیش می رود. گوش دادن گسترده می تواند در به زبان آموز احساس کنترل بدهد زیرا که سرعت یادگیری و میزان پیشرفت را خود او تعیین می کند. هر زبان آموزی با توجه به مشغله های خود زمانی خاص را برای یادگیری صرف می کند. یک زبان آموز می تواند در روز ۳۰ دقیقه و زبان آموزی دیگر می تواند در روز ۷۵ دقیقه به گوش دادن گسترده بپردازد. این مورد که زبان آموز آزادی عمل در انتخاب متریال، زمان و میزان گوش دادن به آن دارد از لحاظ روانی تأثیرات مثبتی را به همراه دارد.

ارتباط مداوم و تکرار در یادگیری و فرآموزی تأثیر به شدت بالایی دارد. با توجه با اینکه در علم آموزش و یادگیری زبان، مبحث ورودی زبان (input) و تحت معرض بودن آن اهمیت فراوانی دارد، فواید گوش دادن گسترده به زبان انگلیسی ما را در درک ساختار های زبانی آن بسیار کمک می کند. تحقیقات نشان داده است که گوش دادن گسترده نه تنها بر یادگیری کلمات و ساختار هایی که از پیش می دانسته ایم تأثیر مثبت زیادی دارد، بلکه در افزایش قدرت استنباط ذهنی نسبت به کلماتی که معنای آنها را نمی دانیم و در متن می شنویم هم اثر دارد. تأثیر Extensive Listening تا آنجا بوده که طبق مقالات کمّی و کیفی ثابت شده که پیشرفت یادگیری شخصی که صرفا به گوش دادن گسترده می پردازد از زبان آموزی که به شیوه های متدوال به کلاس می رود بیشتر است.

منابع مناسب Extensive Listening چیست؟!

به عنوان معرفی چندین منبع مختلف برای Extensive Listening می توانید به اپ های پادکست مانند Castbox یا Podbean مراجعه و در موضوعات مختلف بر اساس علایق خود پادکست های مختلف را اشتراک بگیرید. گرچه پادکست ها از معیار خاصی برای تعیین سطح سختی استفاده نمی کنند اما یک زبان آموز که خود را برای آزمون های بین المللی آماده می کند باید سطح زبانی اش حداقل B2 باشد. این سطح متناسب با حدنمره ۵٫۵ تا ۶٫۵ آیلتس ۹۰-۱۱۵ دولینگو و ۶۲-۹۶ تافل می باشد. این نمره ها صرفا سطح زبانی حداقلی یک زبان آموز را نسبت به شروع برای آماده سازی آزمون های بین المللی نشان می دهد و به آن معناست که فرد می تواند به پادکست های مختلف در سطح خود گوش دهد. اما داستان کوتاه های سطح بندی شده هم که توسط Oxford Bookworm Libraries یا Penguin Readers منتشر می شوند می توانند پاسخ گویی تمامی زبان آموزان بر اساس سطح زبانی شان باشند.

لیستی از بهترین پادکست های عمومی برای افزایش مهارت زبان

در عکس زیر لیستی از پادکست های مفید و کاربردی را می بینید که می توانید آنها را در هر اپلیکیشن پادکستی جستجو کرده و از آنان برای Extensive Listening استفاده نمایید.

پادکست هایی برای یادگیری زبان

همچنین می توانید برای افزایش مهارت زبان از همین لینک استفاده کنید.ما به شما برای افزایش مهارت زبان کمک می کنیم

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *