SOP مخفف Statement of Purpose   و به معنای انگیزه‌نامه است و آنرا با نام‌های دیگری همچون Cover Letter   و یا Letter of Intent نیز می‌شناسند اما  SOP نام رایج‌تری برای انگیزه‌نامه است. شاید برای شما نیز این سوال مطرح باشد که با توجه به مدارک و مستندات ارائه شده به موسسات آموزشی اهمیت انگیزه‌نامه در چیست؟ جواب به این سوال از دید کمیته موسسات مراکز آموزشی بسیار ساده است: کلیه سوابق و مدارک شما تنها گذشته شما را نشان می‌دهد اما تنها یک انگیزه‌نامه خوب است که آینده شما را برای آنها مشخص می‌سازد. شما در انگیزه‌نامه  ضمن ارائه شرحی بر گذشته خود که مبتنی بر مستندات ارائه شده است، می‌توانید جزییات دقیق‌تری به موفقیت‌ها و حتی شکست‌های خود بیافزایید و از آن مهم‌تر مسیر پیش روی خود در آینده را نیز برای آنان توضیح دهید.

انگیزه‌نامه یا SOP در ابتدا به تیم تصمیم‌گیری کمک می‌کند تا درک بهتری از وضعیت فعلی شما، عوامل تاثیر‌گذار بر تحصیل شما و همچنین علایق و برنامه‌های آتی شما داشته باشند. پس در قدم اول نوشتن آن به منظور نشان دادن اهداف تحصیلی شما می‎‌باشد. چرا این رشته و این دانشگاه را انتخاب کرده‌اید؟ دلایلی را که برای خانواده و یا دوستان بیان می‌کنید را فراموش کنید، حقیقت انتخاب شما چیست و چرا می‌خواهید آینده خود را صرف این رشته کنید؟ سعی کنید دلایل اصلی خود را پیدا کنید و به جذاب‌ترین و تاثیرگذارترین شیوه آن‌را برای نگارش آماده سازید. این متن باید ابتدا برای خودتان قانع کننده باشد تا بتواند دیگران را نیز برای انتخاب شما توجیه نماید. چرا باید شما به جای دیگری انتخاب شوید؟ پس سعی‌ کنید با شناخت دقیق از نقاط قوت خود، توانایی‌های خود را به کمیته بررسی نشان دهید. توجه داشته باشید که تنها بخشی از روند پذیرش که به طور کامل در اختیار شما است، نوشتن انگیزه‌نامه است.

برخی از دانشجویان تصور می­‌کنند انگیزه نامه فقط یک نامه ­معرفی است و می­‌توان به سادگی آن را نوشت اما این طور نیست، بلکه SOP باید حاوی اطلاعاتی باشد که دانشگاه برای قبول کردن شما نیاز دارد.

آنها این سوالات را به طور مستقیم از شما نمی‌­پرسند اما اغلب در SOP شما به دنبال پاسخ این سوالات هستند:

  • چرا می­‌خواهید در این دانشگاه تحصیل کنید؟
  • چرا می­‌خواهید در این رشته تحصیل کنید؟
  • چه چیزی درباره این دانشگاه یا کالج شما را جذب می‌کند؟
  • چقدر در زمینه رشته­‌ای که برای آن اقدام کرده‌اید تجربه دارید؟
  • می­‌خواهید چه تجربیات جدیدتری در این دانشگاه بدست بیاورید؟
  • تصمیم دارید بعد از اتمام تحصیل‌تان چه کنید؟
  • آیا می­‌خواهید به کار پژوهشی بپردازید یا به دنبال شغل هستید؟
  • آیا می ‌خواهید با استاد خاصی کار تحقیقاتی انجام دهید؟ در صورتی که پاسخ شما بله است باید آنها را نام ببرید.
  • آیا توانایی و ویژگی منحصر به فردی دارید که به درد برنامه ‌های علمی دانشگاه بخورد؟
  • جدا از تحصیل و کار، تفریحات و علاقه‌مندی‌های‌تان چیست؟
  • از چه توانمندی و ویژگی خاصی برخوردارید که لازم است دانشگاه از آن مطلع باشد؟

این­‌ها برخی از سوالاتی هستند که باید پیش از اینکه یک انگیزه نامه را بنویسید به آن­ها پاسخ بدهید. در واقع انگیزه‌نامه­‌تان باید حاوی چنین اطلاعاتی باشد. نگارش انگیزه‌نامه گامی مهم و اساسی برای اخذ پذیرش از دانشگاه دلخواه است و در نگارش آن واژه‌ها و جملات بایستی طوری بکار برده شود که انتحاب شما توسط موسسات آموزشی آسان شود. در واقع یک انگیزه نامه خوب به تیم تصمیم‌گیری کمک می‌کند تا شما را در اولویت‌های انتخاب خود قرار دهد و شانس شما برای دریافت پذیرش تحصیلی افزایش پیدا می‌کند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *