بسیاری از داوطلبان آزمون آیلتس به دلیل سرعت پایین خواندن، نمی توانند به تمام سوالات بخش ریدینگ پاسخ دهند. این مسئله می تواند دو دلیل داشته باشد: 1. استفاده از تکنیک های نامناسب، 2. سرعت پایین خواندن. از آنجایی که این چالش ذهن بسیاری از داوطلبان را درگیر کرده است، در این مقاله به بررسی چگونگی افزایش سرعت خواندن می پردازیم.

مهارت تندخوانی در بخش ریدینگ آیلتس (IELTS Reading)

آیا می دانستید که مغز شما کلمات را به صورت تک تک پردازش نمی کند؟

آیا می دانستید که مغز شما کلمات را به صورت تک تک پردازش نمی کند؟

مغز کلمات را در گروه های دو تا سه تایی با هم پردازش می کند؛ گاهی به این گروه ها “Chunk” یا “گروه کلمات” می گویند. متاسفانه، اغلب در مدرسه یاد گرفته ایم که کلمات را به صورت تک تک بخوانیم؛ همچنین عادت کرده ایم که هنگام خواندن یک زبان دیگر، کلمات را یک به یک بخوانیم و درمورد آن ها فکر کنیم.

راه حل، تمرین خواندن کلمات در گروه های چندتایی می باشد. برای نمونه، در این پاراگراف کلمات را به صورت گروه های چندتایی مشخص کرده ایم:

آیا می دانستید که/ مغز شما کلمات را/ به صورت تک تک/ پردازش نمی کند؟/

در عوض مغز کلمات را/ در گروه های دو تا سه تایی باهم/ پردازش می کند؛/ گاهی به این گروه ها “Chunk” یا “دسته یا گروه کلمات” می گویند./ متاسفانه، اغلب در مدرسه/ یاد گرفتیم که کلمات را/ به صورت تک تک بخوانیم؛/ همچنین عادت کرده ایم که/ هنگام خواندن یک زبان دیگر،/ کلمات را یک به یک بخوانیم/ و درمورد آن ها فکر کنیم.

سعی کنید به جای اینکه کلمات پاراگراف بالا را به صورت تک تک بخوانید، آن ها را به صورت گروهی بخوانید. برای کمک به شما، گروه کلمات را با اسلش از یکدیگر جدا کرده ایم.

شاید در ابتدا طبیعی به نظر نرسد، اما با تمرین قادر خواهید بود تا این کار را طبیعی انجام دهید و سرعت خواندن خود را تا حد زیادی افزایش دهید.

تمرین برای بالا بردن سرعت خواندن

سعی کنید روزانه 10-30 دقیقه به این روش مطالعه کنید. اگر معنی کلمات را نمی دانید نگران نباشید، فقط ادامه دهید. اجازه ندهید چشمانتان روی یک کلمه گیر کند و نگران کلماتی که معنایشان را نمی دانید، نباشید.

تعداد کلماتی که می توانید در 5 دقیقه بخوانید را ثبت کنید و پس از یک تا دو هفته شاهد پیشرفت چشمگیر خود خواهید بود.

یکی دیگر از مزیت های ارزشمند این کار، این است که می توانید سطح گرامر و دایره واژگان خود را تا حد زیادی افزایش دهید، چرا که به چگونگی الگوی دسته بندی کلمات و عبارات توجه خواهید کرد. با این روش شروع به توجه و تشخیص الگوها و کالوکیشن ها (collocations) می کنید و این امر منجر به ارتقا سطح شما نه تنها در مهارت خواندن، بلکه سطح کلی زبانتان می شود.

لازم است یکبار دیگر تاکید کنیم که این کار نیازمند تمرین بسیار است، اما واقعا ارزش زمان گذاشتن و تلاش را دارد.

مزایای تندخوانی

تندخوانی، مثل هر مهارت دیگری، می تواند یاد گرفته شود و با تمرین فراوان به سطح عالی برسد. هنگامی که یاد میگیرید چگونه سریع تر بخوانید، از مزایای زیر بهره مند خواهید شد:

  • قادر به درک مفهوم کلی متن و پاراگراف ها، به شکلی راحت تر و سریع تر خواهید بود. این امر به شما کمک می کند تا به طور موثرتری جواب صحیح را پیدا کنید.
  • می توانید با اعتماد بنفس بیشتری نسبت به قبل در جلسه امتحان حاضر شوید.
  • زمان بیشتری برای فکر کردن به جواب ها و مطمئن شدن از پاسخ صحیح، خواهید داشت. همچنین برای چک کردن پاسخ ها در انتهای امتحان، نیز زمان کافی خواهید داشت.

آیا همیشه باید تند بخوانیم؟

به طور کلی، هنگامی که می خواهیم مفهوم کلی متن را متوجه شویم (skimming) و یا زمانی که به دنبال کلمات یا عبارات خاصی می گردیم (scanning)، از تکنیک تندخوانی استفاده می کنیم. استفاده از این مهارت ها اهمیت بسیاری دارد، اما اگر همیشه از این تکنیک استفاده کنیم، جزئیات مهم را از دست خواهیم داد و ممکن است به سوالات اشتباه پاسخ دهیم.

اغلب برای رسیدن به پاسخ صحیح باید زمان بگذاریم و تک تک کلمات را با دقت بخوانیم.

بخش ریدینگ آیلتس دارای انواع مختلف سوالات می باشد و هر نوع سوال نیازمند یک تکنیک متفاوت، ترکیبی از تکنیک های اسکیم و اسکن و خواندن دقیق متن می باشد.

نکات مهم برای تندخوانی در بخش ریدینگ آیلتس

  • مجبور نیستید برای پاسخ دادن به هر سوال کل متن را بخوانید. فقط بخشی که لازم است را بخوانید و سپس از آن رد شوید و ادامه دهید.
  • اگر معنی کلمه ای را نمی دانستید نگران نشوید. اگر به کلمه ای برخوردید که معنی آن را نمیدانستید، می توانید معنی آن را از کلمات و جملات اطرافش حدس بزنید یا از آن چشم پوشی کنید. همیشه کلماتی وجود دارند که حتی افرادی هم که زبان مادریشان انگلیسی است معنی آن را نمی دانند.
  • به طور کلی، سوالات ابتدایی آسان تر است و هر چه به انتهای متن می روید سوالات دشوارتر می شود.
  • اگر هنگام روخوانی متن کلمات را بی صدا به زبان می آورید یا بسیار سریع می خوانید، دیگر این کار را نکنید. این کار باعث می شود زمان مورد نیاز برای پردازش متن در مغز افزایش یابد و در نتیجه برای خواندن و درک متن زمان زیادی از دست دهید.  
  • قبل از خواندن متن، سوالات را بخوانید. این کار موجب می شود که ذهنتان روی چیزی که به دنبال آن می گردید متمرکز شود.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *