از آن جایی که حفظ تمرکز در آزمون آیلتس تاثیر ویژه ای بر نتیجه‌ی این آزمون دارد، همیشه این نگرانی برای زبان آموزان وجود دارد که نتوانند تمرکز خود را در طول مدت آزمون حفظ کنند. زیرا حفظ تمرکز برای مدت طولانی بر موضوعات متفاوت می‌تواند دشوار باشد. در این مقاله چندین راه برای حفظ تمرکز در آزمون آیلتس را بررسی خواهیم کرد.

راه های حفظ تمرکز در آزمون آیلتس

آمادگی داشته باشید (هم از نظر ذهنی و هم از نظر فیزیکی)

بیایید با این حقیقت که IELTS Test می‌‌تواند استرس آور باشد، رو به رو شویم. اما چیزی که این اضطراب را دو چندان می کند حضور بدون آمادگی سر جلسه امتحان است، در حالی که می‌دانید قرار است امتحان را خراب کنید! پس آمادگی کامل داشته باشید.

چگونه از نظر ذهنی آماده شویم؟

مطمئن شوید که زمان زیادی به آشنایی با تمام مطالب و انواع سوالات و بخش های امتحان، و هر آنچه که باید درباره آزمون آیلتس بدانید، اختصاص می‌دهید. این به معنای دوره در طول ماه ها یا هفته های منتهی به امتحان است (نه چند ساعت یا چند دقیقه قبل از امتحان!)

آشنایی با مطالب و اطلاعات مربوط به آزمون آیلتس می‌تواند شما را در جایگاه مناسبی قرار دهد. وقتی با آزمون آیلتس و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید آشنایی دارید، ذهنتان به سختی در طول روز به چیزی غیر از آیلتس کشیده می‌‌شود. مثلا هنگامی که به موضوعی برخورد می‌کنید به جای رویا بافتن به این فکر می‌کنید که چگونه می‌‌توانم درمورد آن در بخش اسپیکینگ یا رایتینگ حرف بزنم؟ چه کلماتی می‌توانم به کار ببرم؟ گرامر مناسب این موضوع چیست؟ آیا نیاز دارم که کلمات جدیدی درمورد آن یاد بگیرم؟ همچنین زمانی که می‌دانید می‌خواهید چه چیزی در رایتینگ خود بنویسید حواستان پرت رویا بافی نمی‌شود.

چگونه از نظر فیزیکی آماده شویم؟

بیدار ماندن تا دیر وقت در شب قبل از آزمون هرگز حرکت خوبی نیست. مطمئن شوید که شب قبل از آزمون آیلتس به اندازه کافی استراحت می کنید. نداشتن خواب کافی و خستگی فقط باعث از بین رفتن تمرکزتان می شود.  

یک صبحانه مقوی با قهوه میل کنید

صبحانه واقعا یکی از مهم ترین وعده های روزانه می باشد، به خصوص زمانی که امتحان آیلتس دارید. صبحانه باعث می شود تا روز خود را با انرژی شروع کنید و در تمام طول روز این انرژی با شما باقی می ماند. پس، خوردن صبحانه قبل از آزمون آیلتس موتور یک روز پر انرژی شما را روشن می کند. قهوه را فراموش نکنید؛ قهوه حاوی کافئین و آنتی اکسیدان است که باعث بهبود هوشیاری و تمرکز می شود، همچنین توانایی حفظ اطلاعات را در شما ارتقا می دهد.

ساختار، محل و زمان برگزاری آزمون آیلتس را بدانید

مغز شما قبل از امتحان نیازمند استراحت است. دانستن همه اطلاعات اضافی برای داشتن یک روز بدون استرس به شما کمک بسزایی خواهد کرد. یکی از راه های حفظ تمرکز در آزمون، دانستن ساختار دقیق آزمون آیلتس، محلی که قرار است در آن آزمون دهید و طول مدتی که قرار است در امتحان حضور داشته باشید است. باید از همه اتفاقات شوکه کننده احتمالی پرهیز کنید. این مسئله باعث می شود که با آرامش و با اعتماد بنفس کامل وارد سالن امتحان می شوید و آماده رسیدن به حداکثر پتانسیل خود باشید.

 قبل از آزمون آیلتس از سرویس بهداشتی استفاده کنید حتی اگر فکر می کنید به آن نیازی ندارید

شاید به نظر احمقانه بیاید، اما اگر از تعداد افرادی که وسط آزمون سالن را ترک می کنند چون بدن آن ها به آنها هشدار می دهد، شوکه خواهید شد! ترک کردن امتحان برای رفتن به دستشویی فقط باعث حواس پرتی شما از امتحان می شود. از این مسئله با رفتن به سرویس بهداشتی قبل از آزمون در امان بمانید. فراموش نکنید که ای یک امتحان حداقل  دو ساعت و نیمه است!

روی هدف تمرکز کنید

در سالن امتحان، احتمال این که به سادگی حواستان پرت شود، به طور شوکه کننده ای زیاد است، دلیل اصلی این است که شاید این خسته کننده ترین سالنی است که در تمام طول عمر خود در آن حضور داشته اید. با این وجود، به خود یادآوری کنید که دلیل حضورتان در آنجا چیست و به دنبال کسب چه چیزی هستید؛ با این کار سریعا می توانید به مسیر اصلی بازگردید.

روی یک سوال نمانید- ادامه دهید

گاهی سر آزمون آیلتس، یکی از سوالات کاملا حواس شما را پرت می کند، این مسئله باعث می شود که تمرکزتان را از دست دهید و از ریتم آزمون دور شوید. با این حال، فقط باید آرامش خود را حفظ کنید و آماده ادامه دادن باشید و در سوال بعدی به بهترین شکل عمل کنید.

فراموش نکنید که این فقط آزمون آیلتس است. می توانید مجددا در آن شرکت کنید

باید به یاد داشته باشید که این فقط آزمون آیلتس است. اگر در اولین تلاشتان، موفق به کسب نمره مورد نظر نشدید، دنیا به آخر نرسیده! آزمون آیلتس آکادمیک می تواند یک تجربه بسیار دلهره آور باشد. احتمال دارد نتوانید طوری که تصور می کردید، خوب عمل نکنید اما می توانید مجددا در آزمون شرکت کنید اگر هم نتوانید بازهم زندگی ادامه دارد!

موفقیت خود را تصور کنید

شاید این جمله را که تصور کردن موفقیت موجب رسیدن به آن می شود، شنیده باشید. اما “تصور کردن” واقعا به چه معناست؟ با کمال تعجب، تعداد کمی از مردم معنی واقعی آن را می دانند. تصور کردن یعنی اتفاقات را با جزئیات و به شکل مثبت تصور کنید. اگر قصد شرکت در آزمون و کسب نمره خوب را دارید، امتحان را طوری تصور نکنید که سر جلسه فقط توانستید به نیمی از سوالات لیسنینگ پاسخ دهید. خود را شکست خورده تصور نکنید. این طور فکر کنید که با آرامش کامل سر جلسه امتحان حضور دارید، هدفون ها را روی گوش خود قرار داده‌اید. متمرکز هستید و همه عوامل حواست پرت کن را کنار گذاشته اید و یکی یکی به سوالات پاسخ می دهید. با اعتماد بنفس هستید، و همه چیز را تحت کنترل دارید.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *