در مقاله های قبل، قدم های اصلی برای رسیدن به نمره 8 را عنوان کردیم. در این مقاله گام های تکمیلی برای رسیدن به نمره دلخواه لیسنینگ آیلتس و حتی بالاتر از آن را می‌پردازیم. تا آخر مقاله همراه ما باشید.

1. تامل کردن

تامل در مورد اشتباهاتتان بسیار مهم تر از پرداختن به نقاط قوتتان می‌‌باشد، زیرا می‌‌توانید درس‌‌های زیادی از اشتباهات خود بگیرید.

بهترین و آسان ترین روش یادگیری از نقاط ضعف چیست؟

آن ها را ثبت کنید.

یک دفترچه یادداشت و یک خودکار بردارید و نوشتن کلماتی را که اغلب در نوشتن، تلفظ کردن یا شنیدن آن ها مشکل دارید، بخشی از روتین روزانه خود قرار دهید.

با ثبت کتبی آن ها می‌توانید به راحتی الگوی نقاط ضعف خود را تشخیص دهید و درک صحیحی از غلط هایی که موجب از دست‌دادن نمره شما می‌شوند را به دست آورید.

فراموش نکنید که تداوم در این کار کلید رسیدن به موفقیت است. اگر کاغذ و قلم در دسترستان نیست، از نوت گوشی خود به عنوان دفترچه یادداشت استفاده کنید.

2. لذت ببرید

برای لذت بردن گوش کنید. طرز فکرتان را هنگام گوش دادن تغییر دهید. این کار کمک بزرگی در یادگیری و حتی شنیدن صحیح کلمات می‌‌کند.

اگر از گوش دادن به چیزی که می‌‌شنوید لذت ببرید، تداوم در انجام آن برای شما راحت تر خواهد شد. مطالعه همیشه نباید خسته کننده و دشوار باشد!

اگر در حال خواندن این مقاله هستید پس به منابع یادگیری نامحدود دسترسی دارید. می توانید از تلفن همراه هوشمند یا لپتاپ برای پیدا کردن پادکست، ویدئو های یوتیوب یا سخنرانی های تد در هر زمانی که بخواهید استفاده کنید.  

محتوایی که به آن گوش می‌دهید حتما نباید مربوط به آیلتس باشد. در واقع اصلا لازم نیست اینطور باشد. شما می‌‌توانید به هر محتوای انگلیسی که از آن لذت می‌برید و در سطح مناسب است گوش دهید و با یک تیر دو نشان بزنید، هم لیسنینگ خود را تقویت کنید و هم به اطلاعاتتان در زمینه مورد علاقه خود بیفزایید.

بخش مهارت شنیداری آزمون آیلتس، توانایی شما را در درک و فهم زبان انگلیسی که به صورت روزمره و در محیط واقعی استفاده می‌شود می‌سنجد؛ کسانی که زبان مادریشان انگلیسی است به ندرت در مورد امتحان آیلتس صحبت می‌کنند! پس به دنبال محتوای آیلتسی نباشید. محتوای روزمره و رایج بهترین گزینه برای تقویت لیسنینگ و فرار از محتواهای خسته کننده می‌باشد.

3. تمرکز کنید

اگر به گوش دادن به زبان انگلیسی عادت نکرده باشید، به راحتی تمرکز خود را از دست می‌‌دهید و حواستان پرت می‌شود.

این مسئله یکی از خطرات رایجی است که داوطلبان آیلتس در حین آزمون مهارت شنیداری با آن مواجه هستند. از دست دادن تمرکز حتی برای چند صدم ثانیه می‌تواند به قیمت از دست دادن نمره 8 برایتان تمام شود. پس مسئله مهم دیگری که باید روی آن کار کنید، تمرکز است. البته ناگفته نماند که تمرکز برای تمام بخش ها مسئله ای مهم است، ولی در لیسنینگ از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا شما تنها یکبار فرصت شنیدن به محتوا را دارید.

برای مثال، از دست دادن تمرکز می تواند سبب اشتباه خواندن صورت سوال شود که منتهی به گیج شدن و دشواری در یافتن و رسیدن به پاسخ صحیح می‌شود. در این موقعیت، به احتمال زیاد وحشت می‌کنید و تمرکزتان را بیشتر از دست می‌‌دهید که باز هم موجب از دست دادن نمره بیشتر می‌شود.

خب، بهترین راه برای متمرکز ماندن چیست؟

مراقب خود باشید!

رژیم غذایی خود را اصلاح کنید، به جای استفاده از ماشین، در مسیرهایی که میسر است پیاده روی کنید، منظم تر ورزش کنید و آب بیشتری بنوشید؛ همه ی چیزهایی که گفته شد بهترین و آسان ترین گزینه های تغییر سبک زندگی است که می تواند به بهبود تمرکزتان کمک بسزایی کند. این قدم های کوچک موجب بهبود قوه ذهنی و خلاقیتتان هم سر جلسه امتحان و هم در زندگی روزانه شما می‌شود. انجام این کارها همچنین باعث بهتر شدن عملکرد در کنترل استرس در موقعیت های مهم زندگیتان می‌شود.

4. آماده باشید

باید بدانید که در روز امتحان چه چیزی انتظار شما را می‌کشد و چگونه می‌‌توانید به بهترین شکل با آن مواجه شوید و از پس آن بر بیایید.

تمام اطلاعات مورد نیاز در دسترس است، تنها کاری که باید انجام دهید این است که از آن ها به عنوان ابزارهای قابل اعتماد برای پیش بینی انواع سوالاتی که ممکن است در امتحان با آن ها مواجه شوید، استفاده کنید.

می توانید از طریق تمرین مداوم و دریافت فیدبک از اساتید باتجربه به این آمادگی دست پیدا کنید. اساتید ما در تیم آیلتس کاما می‌توانند در این مسیر شما را همراهی کنند و به تمرینات شما فیدبک دهند تا بتوانید از درست بودن مسیری که در آن هستید، اطمینان حاصل کنید. با دریافت فیدبک از اساتید متخصص می‌‌توانید به این اطمینان برسید که در روز امتحان چیز جدید شما را سورپرایز نمی‌کند و در نتیجه می‌‌توانید با تمرکز کامل به سوالات پاسخ دهید.

به این نکته هم توجه کنید که آمادگی کامل به معنی عدم استرس نیست، داشتن استرس تا حدی نرمال است. با این وجود، آمادگی داشتن به شما اعتماد بنفسی می‌دهد تا بتوانید این استرس را مدیریت کنید و به نفع خود از آن بهره ببرید.

5. تا زمانی که مطمئن نشدید در آزمون آیلتس ثبت نام نکنید

روزانه پیام های زیادی از داوطلبان دریافت می‌کنیم که می‌خواهند در گروه های وی آی پی آیلتس کاما شرکت کنند چون روز امتحان آن ها نزدیک است. باید توجه کنید که آمادگی در چند روز امکان پذیر نیست. شما می‌توانید از گروه های وی آی پی، پکیج های تصحیح رایتینگ و اسپیکینگ آیلتس برای آمادگی آزمون استفاده کنید. قبل از ثبت نام در آزمون IELTS از اساتید فیدبک بگیرید تا به شما بگویند وقت ثبت نام رسیده یا خیر.

برای ثبت نام در آزمون عجله نکنید. علاوه بر این، اگر قبل از آمادگی برای شرکت در آزمون، ثبت نام کنید، تحت فشار زیادی قرار خواهید گرفت که در عملکرد شما تاثیر منفی خواهد داشت.

با دنبال کردن گام های ذکر شده و همچنین مشخص کردن یک چهارچوب واقع گرایانه، دیگر دلیلی برای کسب نمره کمتر از 8 نیست! این کار، نهایتا تعیین کننده آینده شغلی، ویزا و فرصت های آکادمیک رویاهایتان است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *