متقاضیان (Applicants) تحصیل در دانشگاه‌های کبک کانادا، جهت دریافت مجوز تحصیل (Study Permit) خود  نیاز  به درخواست گواهی CAQ دارند. در این مقاله سعی داریم نکات مهم  فرایند درخواست گواهی  CAQ را به صورت گام به کام مطرح کرده و  توضیحاتی را برای هر یک به اختصار بیان کنیم.

قدم اول: ایجاد اکانت در سامانه اداره مهاجرت کبک

در اولین اقدام برای درخواست CAQ، متقاضی از طریق  سامانه اداره مهاجرت کبک (کلیک کنید) برای خود اکانت ایجاد میکند و در خواست نام کاربری و  رمز  ورود میدهد.  در این مرحله، متقاضی مشخصات خود و همراه خود را ثبت میکند.

قدم دوم:  پرداخت اپلیکیشن فی گواهی  CAQ  از داخل ایران

متقاضیان میتوانند درخواست خود را از طریق کاما پرداخت (کلیک کنید) ثبت نمایند و پس از 1 تا 12 ساعت پرداخت آنها توسط کارشناسان کاما پرداخت انجام میگیرد.

قدم سوم: آماده سازی مدارک

پس از  پرداخت هزینه اپلیکیشن،  شما بایستی مجدد وارد سامانه شده و فرم Declaration (PDF) را دانلود کرده و آن را امضا بکنید.  در این فرم به شما در خصوص مدارکی که بایستی آماده کنید، توضیحاتی ارائه داده است. در این سامانه شما فایل نامبر (File Number) دارید که برای ارتباط این سامانه با پلتفرم Arrima از آن استفاده می‌کنید. مدارک لازم برای بارگذاری عبارتند از صفحه اول پاسپورت، فرم Declaration امضا شده و نامه پذیرش از موسسه در کبک کانادا.

قدم چهارم: اقدام از طریق پلتفرم Arrima و  بارگذاری مدارک

ابتدا وارد پلتفرم Arrima شوید( کلیک کنید).  این سایت به زبان فرانسه است. برای ترجمه میتوانید از طریق گوگل کروم اکستنشن جملات را به انگلیسی ترجمه کنید.  در این پلتفرم شما نیاز به ساخت اکانت دارید . پس از ساخت اکانت دوباره وارد پلتفرم شود (Log in) و با استفاده از فایل نامبری که دارید  بین سامانه مهاجرت کبک و پلتفرم Arrima  اتصال (Link) ایجاد کنید.  در  ادامه مدارک را در محل مشخص شده بارگذاری کنید.  بین 1 تا یک و نیم ماه  CAQ  به اکانت شما در سامانه مهاجرت کبک ارسال میشود.

درخواست گواهی CAQ
شکل شماره 1: نحوه تماس با اداره مهاجرت کانادا

20 نکته مهم و اساسی در خصوص گواهی CAQ

  1. برای درخواست CAQ به عکس دیجیتال و پرسنلی نیاز نیست.
  2. درخواست CAQ برای همراه دانشجو  انجام نمی گیرد  و نیازی به ارائه درخواست نیست. در صورت تصمیم به تحصیل همراه، همراه نیاز به caq جداگانه دارد.
  3. درصورتی که متقاضی برای ویزای تحصیلی بدون داشتن CAQ اقدام کند، از طرف اداره مهاجرت کانادا اسک (Ask) میشود و 30 روز فرصت دارد CAQ را ارائه نماید.
  4. متقاضیانی که از ایران اقدام میکنند نیازی به ارائه تمکن مالی و مدارک تحصیلی ندارند.
  5. هر نوع دیفر (انتقال ترم) غیر از پاییز  به زمستان نیاز به گرفتن CAQ مجدد دارد.  برای مثال انتقال از تابستان به پاییز، زمستان به پاییز، پاییز به تابستان، تابستان 2022 به تابستان 2023 و … نیاز به گرفتن CAQ مجدد دارد.
  6. برای مکاتبه با اداره مهاجرت کبک (اطلاع در خصوص اشتباه  فرمها و …) تماس تلفنی پیشنهاد می‌شود(کلیک کنید)
  7. هزینه پرداختی برای صدور گواهی CAQ قابل ریفاند (refundable) نیست.
  8. سال تحصیلی کانادا برای اکثر موسسات آموزشی سه ترم است.  برای این موسسات شهریه را برای 3 ترم محاسبه کنید. در صورتی که موسسه ای در تقویم آموزشی خود 2 ترم دارد، شهریه را برای 2 ترم محاسبه کنید.  
  9. در صورتی که متقاضی مشخصات همراه را در فرمهای مربوط به CAQ وارد نکرده باشه و یا پس از دریافت CAQ ازدواج بکند، میتواند از اداره مهاجرت کانادا درخواست ویزای تحصیلی بکند.
  10. متقاضی برای همراه خود در صورتی که در آینده قصد درخواست Open Work Permit را داشته باشد در گزینه ها  Temporary Foreign Worker و در صورت درخواست برای ویزای ویزیتوری گزینه Visitor را انتخاب نماید.
  11. متقاضی با تغییر  رشته در  یک مقطع نیاز به CAQجدید ندارد ولی اگر به عنوان مثال پذیرش دکترا را به کارشناسی ارشد تغییر دهد نیاز به CAQجدید دارد.
  12. CAQبرای مقطع صادر می شود. در صورتی که حتی در یک مقطع طول دوره به طور چشم گیری تغییر کند مثلا طول دوره کارشناسی ارشد از دو سال به یک سال کاهش پیدا کند حتما برای استعلام با اداره مهاجرت کانادا تماس بگیرید.
  13. برای اپلای مجدد CAQ (چه تمدید چه اولیه) متقاضی نمی تواند از اکانت اولیه اداره مهاجرت کبک  که پرداخت را انجام داده است استفاده نماید و ملزم به ساخت اکانت جدید است.
  14. برای اپلای مجدد CAQ (چه تمدید چه اولیه) متقاضی می تواند از اکانت اولیه در پلتفرم Arrima استفاده کند.
  15. امکان تعویض گذرنامه (پاسپورت) پس از اقدام برای گواهی CAQ یا پس از دریافت آن وجود دارد.
  16. مدت گواهی CAQ بر اساس اعتبار پاسپورت تعیین نمی‌شود و شماره پاسپورت در CAQ ثبت نمی‌شود.
  17. هر تغییری که طول دوره را به تبع خود تغییر دهد نیازمند CAQ جدید است تغییر رشته شامل این بند نمی شود. تغییر مقطع (دکترا به مستر، دکترا به کالج، مستر به کالج، کالج به لیسانس، لیسانس به کالج و …) نیازمند دریافت CAQ جدید است. ولی اگر در  یک مقطع تغییر ایجاد شود مثلا دانشگاه یا رشته تغییر کند نیازی به تغییر CAQ نیست.
  18. متقاضیان برای درخواست CAQ از داخل کانادا نیاز به ارائه تمکن مالی دارند.
  19. پس از پرداخت هزینه امکان ویرایش اطلاعات و ارائه مدارک جدید وجود ندارد.
  20. اعتبار  ویزا  و  مجوز تحصیل (Study Permit) بر اساس میزان انقضای پاسپورت توسط اداره مهاجرت کانادا صادر می‌شود و در مواردی بسیار نادر دیده شده که اعتبار آنها بر اساس اعتبار گواهی CAQ صادر شده است.

پرداخت هزینه گواهی CAQ با کاما پرداخت

راهنمای درخواست ویزای تحصیلی کشور کانادا

اقدام برای تحصیل از داخل خاک کانادا چیست؟ (اینساید)

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *