داوطلبان زیادی در آزمون اسپیکینگ آیلتس شرکت می‌کند اما نمرات متفاوتی کسب می‌کنند، برای مثال برخی شرکت کنندگان نمره 7 به بالا کسب می‌کنند در حالی که برخی دیگر نمره 6 یا پایین تر می‌گیرند. تفاوت بین افرادی که نمره 7 کسب می‌کنند با کسانی که 6 یا 5 می‌گیرند در چیست؟ تفاوت حتما باید در روشی باشد که این متقاضیان هنگام آمادگی آزمون از آن پیروی می‌کنند.

اگر این تفاوت ها را درک نکنید، قادر به ارتقا band score خود در آیلتس نخواهید بود. بیایید این نکات متمایز کننده را با جزئیات بررسی کنیم:

داشتن اعتماد به نفس

یکی از عوامل اصلی که روی اسپیکینگ شما، مخصوصا در حین امتحان، تاثیر می‌گذارد این است که آیا با اعتماد بنفس صحبت می‌کنید یا خیر. اگر آشفته باشید، هنگام پاسخ دادن به سوالات مکث می‌کنید که اینکار تاثیر منفی روی عملکرد شما خواهد داشت. به خاطر داشته باشید که اگر خیلی مضطرب باشید، نمی توانید بهترین عملکرد خود را داشته باشید؛ می‌توانید سعی کنید که آرام، صبور و قاطع باشید.

ممکن است بگویید اضطراب هنگام صحبت امری اجتناب ناپذیر است. بله! حق با شماست اما چیزی که شما را در اینجا متمایز می‌سازد میزان کنترلی است که روی اضطراب خود دارید. در عوض می‌توانید از این برانگیختگی برای صحبت هوشیارانه و دقیق استفاده کنید.

درخواست تکرار سوالات

این باور غلط در بین متقاضیان وجود دارد که سوال پرسیدن از ممتحن تاثیر منفی دارد و در نتیجه نمره آن ها را کاهش می دهد. اما خوشبختانه، این باور صحت ندارد، بنابراین اگر سوال را واضح نشنیدید، می توانید حتی 2 تا 3 بار از اگزمینر درخواست کنید تا سوال را تکرار کند.

علت این کار این است که درخواست تکرار سوال و فهمیدن آن برای ارائه پاسخ درست، بهتر از پاسخ اشتباه به سوالی است که آن را متوجه نشده اید. صحت و درستی چیزی که گفته می‌شود برای کسب یک نمره خوب اهمیت بسیاری دارد، بنابراین، اگر سوال را نشنیدید از اگزمینر بخواهید تا آن را تکرار کند.

صحبت طولانی درمورد یک موضوع

اعتماد به نفس
داشتن اعتماد به نفس

بخش cue card یکی از مهم ترین بخش های امتحان اسپیکینگ می‌باشد. در این بخش، ممتحن توانایی شما را در روان  صحبت کردن بدون مکث یا درنگ یا اشتباه گرامری و غیره می‌سنجد. بنابراین، اگر می خواهید متفاوت عمل کنید، باید سعی کنید روی مدت زمان اسپیکینگ خود کار کنید.

جمع کردن جملات از نمونه های اسپیکینگ یا تلاش برای به یادآوردن چیزی که قبلا یاد گرفته‌اید اصلا برای بهبود نمره اسپیکینگ توصیه نمی‌شود و هرگز برای گرفتن یک نمره خوب کمک کننده نخواهد بود. در حقیقت می‌‌توانید با آماده کردن خود برای صحبت درباره موضوعات جدید، این تفاوت را ایجاد کنید.

بسط دادن پاسخ ها

سوالات به غیر از بخش cue card نیز نیازمند صحبت بیشتر هستند، اگرچه پاسخ ها دو دقیقه طول نمی کشند اما به خاطر بیان دلایل به همراه مثال و قانع کردن ممتحن، پاسخ ها طولانی می‌‌شوند. از جواب های تک کلمه ای (بله یا خیر) و یک خطی بپرهیزید. پاسخ بله یا خیر بدترین جواب هستند.

با این وجود، به خاطر داشته باشید که بسط دادن پاسخ ها به این معنا نیست که می‌توانید خارج از موضوع مورد نظر صحبت کنید و هر چیزی را که هیچ ربطی به موضوع ندارد بگویید (چه چیزی، کجا، کی، چگونه و…). برای مثال، ممتحن سوال زیر را از شما میپرسد:


How do you spend your weekends?


مثال های زیر پاسخ های نامناسب هستند:

I go for movies.

یک پاسخ نامناسب دیگر:

I go for movies. Last night, I saw an interesting film with my family and I think it has inspired me a lot. I think that movie has been directed well and one can find a lot of humorous stuff in it.

اکنون به پاسخ مناسب توجه کنید:

I usually spend my weekends going out for a movie with my family and sometimes with my friends. This is because I feel that watching a movie refreshes my mind from the busy week days I have and rejuvenates me to continue my work with good spirit in the next week.

جملاتی که از نظر گرامری صحیح هستند را تمرین کنید

بزرگترین تفاوتی که میتوانید در اسپیکینگ خود ایجاد کنید با جملات صحیح و بدون اشتباه گرامری است. به همین منظور، اگر در خانه تمرین می‌‌کنید، می‌‌توانید صدای خود را ضبط کنید و خطاهای گرامری خود را آنالیز کنید. با این کار می‌توانید در کسب نمره خوب به خودتان کمک زیادی کنید.

کسانی که زیاد تمرین نمی‌کنند، با اشتباهات زیادی در حین امتحان مواجه می‌‌شوند، در حالی که افرادی که زمانشان را صرف تمرکز روی گرامر می‌کنند، در طول امتحان به خوبی صحبت می‌کنند. بدون تمرین، حتی افرادی که درک خوبی از انگلیسی دارند، نمی‌توانند در طول اسپیکینگ به خوبی عمل کنند. بنابراین به تمرین اسپیکینگ ادامه دهید.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *