(برای عضویت در گروه New Policy و اطلاع از آخرین اخبار کلیک کنید)

اداره مهاجرت کانادا در تاریخ 1 مارس 2023، اطلاعیه ای را در خصوص تسهیلات مهاجرتی برای ایرانیان مقیم در کانادا صادر کرد که دارای حائز اهمیت است و این اطلاعیه در واکنش به درخواستهای متعدد ایرانیان برای تسهیل وضعیت مهاجرتی صادر شده و به افراد مقیم در کانادا کمک میکند به راحتی تغییر وضعیت(Status) دهند و یا وضعیت خود را بدون پرداخت اپلیکیشن فی تمدید (Extend) کنند. در ادامه به برخی از نکات مهم این تسهیلات خواهیم پرداخت و برای مثال و با ارائه تصویر تبدیل وضعیت از ویزای ویزیتوری به OWP را شرح خواهیم داد.

1- این تسهیلات یک Active Public Policy است و تا تاریخ 28 فوریه 2024 متقاضیان فرصت دارند از آن استفاده نمایند. نکته مهمی که وجود دارد این است که این تسهیلات بدون اطلاع قبلی امکان دارد برداشته شود.

2- این درخواست برای افراد مقیم در کانادا فعال است. در خصوص افرادی که ویزای ویزیتوری دارند ولی در خاک کانادا نیستند امکان انجام درخواست مشخص نیست. برای مثال آیا با ویزای ویزیتوری میتوان از خارج از خاک کانادا از این تسهیلات استفاده کرد و آن را به OWP تبدیل کرد؟ و یا اینکه آنها میتوانند پس از ورود به خاک کانادا اقدام کنند؟

3- وزیر اداره مهاجرت کانادا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال به صورت شفاهی اعلام کرده که مدت زمان دو ساله است. با این حال بایستی منتظر نتایج اولیه بمانید چون آفیسر از اختیارات زیادی برخوردار است.

4- متقاضیانی که ویزای ویزیتوری دارند می‌توانند برای مجوز تحصیل (Study Permit) بدون گذارندن دوره زبان اقدام کنند.

5- سوال مهمی که اکثر متقاضیان مهاجرت دارند این است که آیا افرادی که هنوز ویزا دریافت نکرده اند و در خارج از خاک کانادا هستند آیا میتوانند از این تسهیلات پس از ویزا و ورود به خاک کانادا استفاده کنند؟ پاسخ این سوالات هم مشخص نیست. با این حال بایستی منتظر نتایج اولیه بمانید چون آفیسر از اختیارات زیادی برخوردار است.

6- در این تسهیلات، متقاضیان برای اپلیکیشن هزینه ای را پرداخت نمیکنند و در سوالات اولیه گزینه No, I am exempt from paying fees for this application را انتخاب کنند و در محل قرارگیری مدارک متنی را به این صورت(I am exempt from paying fees under the Iranian special measures.) و تحت عنوان Proof of Fee Exemption بنویسند و آپلود کنند.

7- متقاضیانی که برای OWP اقدام میکنند در فرم 5710 گزینه Open Work Permit را انتخاب کنند.

8- در خصوص استادی به ورک ابهامات زیادی وجود دارد. با انتخاب ویزیتور، یا ورکر برای تغییر استتوس به ورک در اپلیکیشن سوالی وجود دارد که یکی از گزینه هایش I am Applying for an open work permit under an active public policy است به نظر میرسد با Yes زدن این سوال، انتخاب پاسپورت ایران و انتخاب کانادا به عنوان محل سکونت، سیستم به صورت هوشمند، پرونده شما رو واجد شرایط برای دریافت OWP قرار میدهد. هنگامی که شما به عنوان دانشجو یکی از گزینه های ویزیتوری یا ورکر رو انتخاب میکنید به سیستم این آگاهی را میدهید که الیجیبل هستید و در نهایت منجر به پذیرفته شدن پرونده شما میشود. در واقع شما به عنوان دانشجو خود را در موقعیتی قرار میدهید که الیجیبل شوید و چون شما از یک پالیسی استفاده کردید که برایتان مبهم بوده، عواقبش هم مبهم است. با این حال چون سوال مربوط به I am Applying for an open work permit under an active public policy برای اپلیکیشن استادی به ورک پیش بینی نشده به نظر میرسد تبدیل استادی به ورک مورد نظر اداره مهاجرت کانادا در پابلیک پالیسیها برای OWP نیست. برخی دوستان پیشنهاد دادند که گزینه Yes در خصوص سوالی که میپرسد آیا Job Offer دارید؟ زده شود که منجر به Work Permit نه OWP میشود و نمیتواند درست باشد. راه حل بعدی انتخاب TRP است که با توجه به اینکه دانشجویان TRP نیستند ابهامات زیادی دارد.

9- با استفاده از این تسهیلات متقاضیان در درخواست ویزای جدید از پرداخت هزینه اپلیکیشن معاف نیستند. در صورتی قصد تجدید ویزا دارید بایستی هزینه اپلیکیشن فی را پرداخت کنید.

10- در صورتی که ویزیتور ویزا دارید طبق قوانین تا زمان صدور مجوز نمیتوانید کار کنید و وضعیت شما Maintained است. شرایط کار در خصوص مجوزهای کاری و تحصیلی تا زمان صدور مجوز جدید به همان صورت است یعنی در صورتی که اجازه کار ندارید نمیتوانید در وضعیت Maintained مشغول به کار شوید.

11- شهروندان کانادایی و مقیم دائم ساکن ایران نیز می توانند برای تسهیل سفر خود بدون هیچ هزینه ای برای دریافت مدارک زیر اقدام کنند: پاسپورت های کانادایی با اعتبار محدود گواهی شهروندی کانادا اسناد سفر اقامت دائم.

در ادامه در خصوص نحوه تبدیل وضعیت ویزای ویزیتوری به OWP را با عنوان راهنما توضیح خواهیم داد:

در اولین قدم در سایت اداره مهاجرت اکانت درست کنید و یا از اکانتی که دارید استفاده کنید. افراد متاهل میتوانند از یک اکانت مشترک استفاده کنند و در یک اپلیکیشن دو درخواست ارائه دهند. پس از آنکه وارد اکانت خود شدید بر روی گزینه Apply to come to Canada کلیک کنید(راهنمای ساخت اکانت در پرتال GCkey را ببینید). پس از ساخت اکانت مطابق با شکل زیر از قسمت Apply to come to Canada درخواست خود را در یک پرونده (Application) ایجاد کنید. توجه داشته باشید اپلیکیشن شما برای 60 روز اعتبار دارد و پس از 60 روز منقضی (Expire) خواهد شد. پس از انقضا شما مجبورید دوباره به سوالات پاسخ دهید و فرمها را بارگذاری(Upload) کنید.

سپس بر روی Visitor Visa, Study and/or Work permit کلیک کنید.

هنگامی که اپلیکیشن را ایجاد کردید به تعدادی از سوالات بایستی پاسخ دهید. 

review

در ادامه بر روی Continue کلیک کنید تا مدارکی که بایستی بارگذاری کنید ظاهر شوند.

راهنمای فرم 5710 (دانلود کنید)

1- در UCI شماره ای که در نامه های قبلی (مثل نامه بایو و …) ذکر شده را وارد کنید. UCI را همچنین میتوانید در اکانت خودتان در سایت IRCC مشاهده کنید.

2- گزینه Apply for a work permit for the first time or with a new employer را انتخاب کنید.

3- در Current country of residence تاریخ را از زمان حضور در کانادا تا پایان Status خود وارد کنید.

4- در بخش زبان گزینه Yes یا No را انتخاب کنید تفاوتی با هم ندارند.

5- در بخش مربوط به National Identity Document شماره ملی را وارد کنید. تاریخ صدور و انقضا را وارد نکنید.

6- در Current mailing address آدرسی را وارد کنید که بعدا تغییر نکند. پرمیت به این آدرس ارسال میشود در مواردی دیده شده که با تغییر آدرس و ارسال وبفرم پرمیتها به آدرس قبلی ارسال شده اند.

7- در What type of work permit گزینه Open work permit را انتخاب کنید.

8- بخش مربوط به Employer را خالی بگذارید.

مدارک لازم برای تبدیل ویزیتور به ورک:

۱- پاسپورت

۲- نامه معافیت از پرداخت اپلیکیشن فی

۳- عکس. میتوانید از عکسی در پرونده قبلی استفاده کردید نیز استفاده کنید.

۴- مدارک اقامتی

لینکهای مفید

گروه تسهیلات مهاجرتی جدید کانادا

گروه اقامت دائم و شهروندی کانادا

گروه آزمون CELPIP

معرفی پرتال جدید (IRCC Portal)

دیدگاه‌ها

12 پاسخ

  1. با عرض سلام و احترام! ممنون از اطلاعت شما.
    من در حال حاضر در دانشگاهی به عنوان ویزیتینگ پروفسور در حال کار هستم ، البته برای مدت ۱۲۰ روز خواهد بود و از این رو با ویزای ویزیتور آمدم و وورک پرمیت اکسمپشن شامل من شده و در حال حاضر با توجه به قانون جدیدی که برای ایرانیان داخل کانادا هست, قصد دارم ویزای ویزیتور را به اوپن وورک پرمیت تبدیل کنم. سوالی که دارم این هست که در اپلیکیشن به غیر از همسرم آیا باید برای پسر دو ساله ام هم اقدام کنم و با چه عنوانی ؟ ویزیتور؟ لازم به ذکر هست که پسرم در کشوری غیر از ایران به دنیا آمده و‌نیازی به ویزا نداشته ، با travel authorization آمده .
    با توجه به این که اقامت کشوری غیر از ایران را داریم ، این نکته می تونه منفی تلقی بشود؟
    و سوال آخر به نظر شما در client information باید به شرایط ایران هم اشاره ای داشته باشم با توجه ب اینکه در کشور دیگری زندگی میکنم یا اینکه نیازی نیست؟

    1. سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      شما میتونید سوالاتتون رو از گروه تلگرام زیر بپرسید و ادمین های مربوطه به شما جواب میدند
      @CanadaVisitors
      ممنون از شما

  2. سلام روز شما بخیر
    خیلی ممنون از این اطلاعات مفید شما
    ممکنه لطفا برمایید در قسمت مدارک اپشنال چه مدارک اضافه ای بهتره ارسال بشه؟
    یا نامه ای که درخواست رو محکمتر بکنه؟
    من دکترای اقتصاد هستم ولی مدت زیادی است کار نمیکنم و چند سالی هست کانادا هستم و از ابتداخانه اینجا اجاره کردم و دخترم هم اینجا هم کار کرده و هم درس خوانده ولی هنوز پی ار نگرفته

    1. سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      شما میتونید سوالاتتون رو از گروه تلگرام زیر بپرسید و ادمین های مربوطه به شما جواب میدند
      @CanadaVisitors
      ممنون از شما

  3. با سلام و وقت به خیر
    ممنون از اطلاعات جامع و دقیقی که ارایه کردید.
    آیا مراحل برای restoration status هم همین است؟

  4. سپاس از تهیه فایل

    من میخواهم پرمیت خودم رو از استادی به ورک تبدیل کنم ولی متاسفانه وقتی وضعیت status خودم رو استادی میزنم. دیگه صفحه ای بابت قانون جدید ظاهر نمیشه و سوالات روتین قبل از این قانون برای ایرانیا میاد

    1. سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      شما میتونید سوالاتتون رو از گروه تلگرام زیر بپرسید و ادمین های مربوطه به شما جواب میدند
      @CanadaVisitors
      ممنون از شما

  5. سلام
    ايا با اين ویزا میشه از کانادا خارج و دوباره وارد شد و یا باید ویرای توریستی هم جداگانه تمدید بشه
    در ابتدای فرم نمیشه به جای work گزینه travel and work انتخاب كرد؟

    1. سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      شما میتونید سوالاتتون رو از گروه تلگرام زیر بپرسید و ادمین های مربوطه به شما جواب میدند
      @CanadaVisitors
      ممنون از شما

  6. با سلام،
    لطف می‌کنید به دو سوال پاسخ بدید.
    ۱- مدارک اقامتی که گفتین آپلود بشه اسکن ویزای ویزیتوری هست؟
    ۲- پایان زمان استوس در کانادا با ویزای ویزیتوری کدوم هست؟ ۶ ماه بعد از ورود؟

    1. سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      شما میتونید سوالاتتون رو از گروه تلگرام زیر بپرسید و ادمین های مربوطه به شما جواب میدند
      @CanadaVisitors
      ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *