در این راهنما قصد داریم در خصوص اقدام برای ویزا همراه یا Open Work Permit همسر از خارج از کانادا توضیحاتی ارائه داده، به نکات مهم پرداخته، سوالات را در اپلیکیشن پاسخ داده و به مدارک مهمی که این نوع مجوز (Permit) نیاز دارند، اشاره کنیم.

این نوع مجوز ویژه افرادی است که همسرانشان ( چه کاری و دانشجویی)  به کانادا قبل یا بعد از ازدواج آنها مهاجرت کرده اند.  در این نوع مجوز ، متقاضی (Applicant) با ارائه مدارک و مستندات خود تقاضای مهاجرت به کانادا و همراهی با همسر خود را دارد. برای درخواست این نوع مجوز، متقاضی نیاز به ارائه مدرک زبان ندارد. یکی از مهمترین سوالاتی که خیلی از متقاضیان در مورد آن شک و تردید دارند: زمان اقدام برای گرفت این نوع مجوز است؛ در این خصوص آنچه که اهمیت دارد اثبات  رابطه شما و همسرتان است (Proof of Relationship) و مدت زمان پس از ازدواج اهمیت زیادی ندارد.

برای اقدام این نوع مجوز، متقاضی اصلی (Main Applicant) و یا همراه میتوانند درخواست Open Work Permit را در اکانت خودشان در سایت Canada.ca با ارائه مدارک و مستندات ثبت (Submit) کنند(ویدئو ساخت اکانت). در ادامه به سوالات اولیه پاسخ داده و سپس در خصوص هر یک مدارک توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

نکته مهم: متقاضیان (Applicants) پس از ایجاد Application  شصت (60) روز فرصت دارند درخواست خود را ثبت نمایند پس از 60 روز بایستی مجدد Application  را ایجاد کرده و به سوالات پاسخ داده و مدارک را بارگزاری (Upload) نمایند.

الف) نکات مهم فرم IMM1295 e (دانلود فرم)

  1. در این  فرم متقاضیانی که اولین بار برای مهاجرت به کانادا درخواست میدهند UCI ندارند.
  2. در بخش National Identity Document  میتوانید کد ملی تان را وارد کنید و یا No بزنید. این بخش از اهمیت زیادی برخوردار نیست.  در صورتی که Yes را بزنید باید ترجمه کارت ملی را در Client Information قرار بدید.
  3. در بخش Employment  و در Current Activity اگر دانشجو بودید نام دانشگاه را بنویسید و شغل را Student بنویسید و اگر شغلی ندارید بنویسید Not Applicable و تاریخی که شغل نداشتید را ذکر کنید.
  4. در بخش Signature نیازی به امضا نیست و نام و نام خانوادگی را وارد کنید.
  5. در پایان این فرم بر روی Validate  کلیک کنید. در صورت خطا باکسهای فرم قرمز میشود.

ب) نکات مهم فرم imm5257b_1 (دانلود فرم)

  1. در این  فرم متقاضیانی که اولین بار برای مهاجرت به کانادا درخواست میدهند UCI ندارند.
  2. در بخش Military Service متقاضیان مرد ، می‌توانند پاسخ خود را طبق توضیحات این لینک انتخاب کنند.
  3. در بخش Previous Travel به همه سفرهای خارجی خود اشاره کنید و بخشهای مهر شده را در بخش پاسپورت قرار بدید.
  4. در پایان این فرم بر روی Validate  کلیک کنید. در صورت خطا باکسهای فرم قرمز میشود.

ج) نکات مهم فرم imm5707e (دانلود فرم)

  1.  در این فرم اطلاعات اعضای خانواده را به صورت دقیق وارد کنید.
  2. در بخش Applicant اطلاعات همراهی که درخواست OWP یا ویزیتوری دارد وارد شود.
  3. در سطر دوم اطلاعات همسر که دانشجو است وارد شود و Occupation دانشجو زده شود و گزینه No برای Will Accompanying to Canada انتخاب شود.
  4. این فرم زمانی که همراه جداگانه اقدام میکند نیازی به اطلاعات خواهر و برادر ندارد.
  5. در بخش Signature نیازی به امضا نیست و نام و نام خانوادگی را وارد کنید.
  6. این فرم نیازی به Validate شدن ندارد و آن را ذخیره کنید.

د) نکات مهم مربوط به پاسپورت

  1. سعی کنید قبل از درخواست پاسپورت خود را اگر اعتبار ندارد تعویض کنید. هزینه های تعویض پاسپورت در داخل کانادا بالا است و نیز مجوز شما توسط اداره مهاجرت کانادا تا پایان تاریخ انقضای پاسپورت اعتبار خواهد داشت و شما احتمال دارد دوباره در کانادا برای تمدید مجوز اقدام کنید.
  2. همه صفحات پاسپورت که مهر دارد را در این بخش آورده و آپلود کنید.
  3. اگر پاسپورت دیگری داشتید که با آن سفر خارجی انجام داده اید از صفحات آن عکس گرفته و در بخش پاسپورت قرار بدید.

ه) نکات مهم مربوط به Proof of Relationship

  1. در این بخش سند ازدواج خود را که ترجمه شده همراه با اصل آن قرار بدید.
  2. شما میتوانید کپی شناسنامه خودتان را نیز قرار بدید (Optional)

و) نکات مهم مربوط به Client Information

  1. این بخش ترجیحاً در یک فایل PDF درست شود و در ابتدا “صفحه عنوان” داشته باشد.
  2. در ابتدای فایل، نامه هدف از سفر (Purpose of Travel) نوشته شود. در این نامه به مواردی چون  وابستگی به همسر و لزوم همراهی با او، تقویت مهارت زبان انگلیسی، کسب تجریه و حضور در یک محیط بین المملی اشاره کنید. در یک پاراگراف تای عاطفی (پدر و مادر و…) خودتان را مبنی بر این که به آفیسر اداره مهاجرت اطمینان دهید که به محل سکونت خود برمی گردید را بنویسد. در صورتی که شاغل هستید میتوانید به شغلی که در ایران داشتید اشاره کنید و بگویید که حضور شما در کانادا و در کنار همسرتان میتواند به رشد شما در شغلتان کمک خیلی زیادی کند.
  3. شناسنامه ، مدارک مالی، مدارک تحصیلی (optional)، گواهی سوپیشینه، مدارک شغلی و اسناد مالی مدارکی هستند که در فایل Client Information قرار میگیرند.
  4. ارائه مدارک تحصیلی اختیاری است و در صورت ارائه آخرین مدرک تحصیلی کفایت میکند.
  5. عدم ارائه مدارک شغلی و اسناد مالی در این بخش نگران کننده نیست و در صورتی که شاغل نبودید و یا پیشنهاد شغلی ندارید عدم ارائه آنها نمیتواند دلیلی بر Refused شدن پرونده شما باشد (مقاله تای برای ویزا را ببینید).  
  6. تمکن مالی یکی از بخشهای مهم Client Information است. در تمکن مالی شما مدارکی از حساب بانکی خودتان، همسرتان و یا اگر همسرتان فاند و یا اسکالرشیب دارند، اشاره کنید. در واقع آفیسر اداره مهاجرت کانادا بایستی قانع شود که شما و همسرتان میتوانید هزینه های زندگی و شهریه را در کانادا پرداخت کنید. پیشنهاد میشود این بخش به مانند دستورالعملی که برای متقاضی اصلی در سایت پیشنهاد شده، تهیه شود (مقاله تمکن مالی را ببینید).
  7. کپی Study Permit یا Work Permit همسر در Client Information قرار می گیرد.
  8. گواهی ثبت نام در دانشگاه همسر (دانشجو) و پرداخت شهریه ترم توسط دانشجو در صورت امکان جز مدارکی هستند که پیشنهاد می‌شود در فایل Client Information قرار گیرند.
  9. پیشنهاد می شود از شلوغ سازی پرونده و نیز اغراق بیش از اندازه پرهیز شود.

لینکهای مفید

گروه ویزای همراه کانادا در تلگرام

گروه مهاجرت تحصیلی به کانادا در تلگرام

دانلود فرم IMM1295 e

دانلود فرم imm5257b_1

دانلود فرم imm5707e

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *