برای تعویض گذرنامه از کانادا ابتدا باید در سامانه میخک ثبت نام اولیه را انجام داده و سپس درخواست تعویض گذرنامه (پاسپورت) را ثبت نمایید. پس از دریافت کد رهگیری آن را چاپ گرفته و بهمراه مدارک خود به دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن ارسال نمایید. بدون کد رهگیری، امکان ارائه خدمات کنسولی میسر نبوده و کلیه مدارک بدون هیچگونه اقدامی عودت خواهد شد.

تعویض گذرنامه از کانادا
تعویض گذرنامه از داخل کانادا

مدارک مورد نظر سامانه میخک برای تعویض گذرنامه به شرح زیر است:

1- تکمیل پرسشنامه امور کنسولی (فرم 001)

2- اصل گذرنامه و اصل شناسنامه معتبر ایرانی

3- کپی مدرک اقامتی معتبر

4- کپی کارت ملی

5- کپی کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت از خدمت نظام وظیفه

6- تعداد 2 قطعه عکس، طبق راهنمای عکس

7- ارسال هزینه تجدید گذرنامه مطابق اطلاعیه 600

توجه : مدارک باید با فرمت JPEG و با حجم حداکثر 300 کیلوبایت باشد.

هزینه خدمات به صورت Money Order شامل هزینه تعویض گذرنامه، هزینه پستی بازگشت مدارک و هزینه تغییر محل اقامت در صورت نیاز و واجد شرایط بودن است.

نکته: چنانچه اصل شناسنامه را همراه ندارید با دفتر حافظ منافع تماس گرفته تا برای حل مشکل راهنمایی کنند، ممکن است موافقت کنند با کپی شناسنامه کار انجام شود، در غیر این صورت نیاز است شخصی در ایران با اصل شناسنامه به دفتر وزارت خارجه در یکی از استان ها مراجعه کند و درخواست کند تا کپی شناسنامه به صورت فکسی به دفتر حافظ منافع ارسال شود.

دانشجویانی که قصد دارند گذرنامه خود را تمدید کنند نیاز است تا فرم مربوطه امور دانشجویی را نیز تکمیل و ارسال نمایند که در وب سایت با فرم شماره ۵۰ موجود است. درخواست تعویض گذرنامه برای دانشجویان و اعضای خانواده مطابق با راهنمای فرم شماره 50 در هر مقطع یک بار رایگان است.

لازم به ذکر است که اگر کشور محل اقامت در گذرنامه فعلی، غیر از “آمریکا” و یا ” کانادا” بوده و تمایل به تغییر آن دارید بایستی در پرسشنامه امور کنسولی (فرم 001)، در قسمت مربوط به درخواستهای امور گذرنامه ضربدر زده و درخواست خود را با نام و نام خانوادگی و امضا اعلام نمایید.

پس از مدتی ایمیل از جانب دفتر حافظ منافع دریافت کرده و تصویر گذرنامه جهت تایید اطلاعات توسط شما ضمیمه ایمیل است، در صورتی که نیاز به تصحیح اطلاعات باشد میتوانید به دفتر حافظ منافع اطلاع دهید و در صورت تایید اطلاعات پس از گذشت چند هفته اصل گذرنامه به همراه گذرنامه قدیمی به آدرس شما در کانادا ارسال میشود.

نویسنده : مریم پرکتون – دانشگاه آلبرتا کانادا

لینکهای مفید:

صفر تا صد اقدامات در فرودگاه هایی کانادایی

معرفی آزمون آیلتس آنلاین

اثبات تمکن مالی در فرایند اخذ ویزای تحصیلی کانادا

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *