تحصیل در کانادا برای خیلی از افراد به ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان بسیار جذاب و هدفمند است. بسیاری از آنها برای خود آینده شغلی مناسب و زندگی بهتری را پس از تحصیل خود متصور هستند. کانادا اکنون به دلایلی مورد علاقه خیلی از خانواده‌ها برای تحصیل دانش‌آموزان قرار گرفته است. در این مقاله قصد داریم در خصوص ویزای دانش‌آموزی توضیحاتی ارائه کنیم.

دانش‌آموزان با کمتر از 18 یا 19 سال می‌توانند برای تحصیل در مدارس کانادا اقدام کنند(شرایط سنی دانش‌آموزان در هر استان می‌تواند متفاوت باشد). توصیه می شود که برای به صرفه بودن این فرآیند از مقطع دبیرستان و پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم شروع کنید. دسته بندی سن مدارس در کانادا به شکل زیر است:

  • دبیرستان: از 13-17 سالگی (کلاس 8 تا کلاس 12)
  • برخی از شهرهای راهنمایی هم دارند که از کلاس 6 تا کلاس 8 است
  • برخی بلافاصله از ابتدایی وارد دبیرستان می‌شود(در این شکل دبیرستان و راهنمایی تلفیق شده است)

مدارس در کانادا انواع مختلفی دارد. معروف‌ترین آنها مدارس دولتی (Public) و خصوصی (Private) هستند. مدارس دولتی برای فرزندان کسانی که اقامت دائم کانادا را دارند یا سیتیزن هستند یا دانشجو و نیروی کار در خاک کانادا هستند، رایگان است ولی برای دانش‌آموزی که از خارج از کانادا می‌آید، رایگان نیست.

همراه دانش آموز

هیچ کودک یا نوجوانی در این سن بدون سرپرست نمی‌تواند برای تحصیل وارد کانادا شود و حتماً باید یکی از والدین یا کسی که قانون سرپرستی او را به عهده دارد، همراه کودک یا نوجوان در تمام زمانی که برای تحصیل کانادا است، باشد. اگر استاتوس والد همراه دانش آموز work permit یا study permit باشد تحصیل کودک یا نوجوان رایگان است اما اگر استاتوس والد visitor باشد برای تحصیل کودک یا نوجوان باید هزینه داده شود.

برای گرفتن ویزا برای کودک و یکی از والدین, والد دیگر باید ایران باشد که نمایانگر تای مالی و خانوادگی برای برگشت دانش آموز و والدش که او را در کانادا همراهی می‌کند، باشد(مقاله تای را بخوانید). اینکه وضعیت مالی خوبی بتوانید نشان دهید به پروسه‌ی ویزا شدن کمک خیلی زیادی می‌کند(مقاله تمکن مالی را ببینید).

اگر هیچ یک از والدین نتواند با دانش‌آموز همراه باشد، یک نفر همراه قانونی (Custodian or Guardian)  که مراقب کودک است باید دائماً از او نگه‌داری کند و او را از لحاظ مالی و عاطفی حمایت کند. این فرد باید یا مقیم یا شهروند کانادا باشد. چون این مسئولیت بزرگی برای هر فردی است. عموماً مدیران مدارس این مسئولیت را بر عهده می گیرند و این کار برای جذب دانش آموز بین المللی است. چون هر دانش آموز بین المللی هزینه‌ی تحصیل خود را پرداخت می‌کند و این از نظر مالی به نفع مدرسه است.

برای این کار به صورت قانونی باید یک Notary رسمی در کانادا این را تایید کند و به امضا برسد که این خود مستلزم پرداخت هزینه به دلار است ولی اگر مدیر مدرسه این مسئولیت را به عهده بگیرد این فرآیند و هزینه در هزینه‌های تحصیل دانش آموز نهفته است.

هزینه‌ی تحصیل و زندگی یک دانش آموز

هزینه‌ی تحصیل هر مدرسه در هر استان کانادا متفاوت است و برای صدور نامه پذیرش (LoA) شهریه یک سال اول را مدارس عموماً از پیش می‌گیرند و برای سابمیت ویزای دانش‌آموزی و ویزیتوری والد به این برگه‌ی تایید پرداخت شهریه نیاز دارید. حدود شهریه بین 17-27 هزار دلار کانادا است.

هزینه‌ی ارسال اپلیکیشن برای مدرسه حدود 300-400 دلار کانادا است که چون هزینه‌ی بررسی پرونده‌ی دانش‌آموز برای دادن نامه پذیرش است، غیر قابل برگشت می‌باشد (البته اگر تمام شرایط مدرسه اعم از نمراتی که از دوره‌های قبلی دانش‌آموز و توصیه‌نامه‌ی معلمانش را فراهم کنید و همین طور شهریه یک سال اول خیلی به ندرت درخواست را ریجکت می‌کنند).

اگر دانش آموز بتواند در آزمون زبان ورودی مدرسه یا مصاحبه (برخی مدارس برای پذیرش مصاحبه با دانش آموز هم دارند) یا یک امتحان بین المللی تافل یا آیلتس را پاس کند نیازی به گذراندن دوره های زبان نیست ولی اگر دانش آموز مدرکی برای ارائه ی این ها ندارد می تواند دوره های پیشنیاز زبان خود مدرسه (اگر مدرسه داشته باشد) را ثبت نام کند و قبل از شروع کلاس‌هایش بگذارند که حدود هزینه به صورت زیر است:

Toronto: 12-week English language school = CAD 3,515
Quebec City: 12-week French language school = CAD 3,570
Vancouver: 12-week English language school = CAD 4,083
Calgary: 12-week French language school = CAD 3,446

علاوه بر این‌ها همانطور که گفته شد امکان دارد برخی هزینه های جانبی نیز به این هزینه‌ها اضافه شود. مثل Notary برای یک کاستودین یا گاردین (مثل مدیر مدرسه) حدوداً 500 تا 1000 دلار هزینه دارد.

هزینه‌ی اجاره محل زندگی و خورد و خوراک و بیمه دانش آموز را هم باید در کانادا در نظر بگیرید (برای این کار می‌توانید برای هر استان در GOOGLE جست و جو کنید)(مقاله تمکن مالی را بخوانید).  اگر والد همراه فرزند نیاید می‌توانید از مدارس شبانه روزی (که هزینه‌ی بیشتری بالطبع دارند) استفاده کنید که دانش‌آموز در روز درس می‌خواند و در شب در خوابگاه مدرسه می‌ماند و در این مورد قطعاً مدیر مدرسه مسئولیت کاستودین یا گاردین دانش‌آموز را به عهده می‌گیرد (به این مدارس Boarding School می‌گویند).

یک گزینه‌ی دیگر هم به عنوان Home Stay وجود دارد که مدارس با خانواده‌هایی در ارتباط هستند که اتاقی از منزلشان را به دانش‌آموز اجاره می‌دهند و در این حین مراقبتی جزئی هم از دانش‌آموز دارند و در واقع آنها گاردین و کاستودین دانش‌آموز می‌شوند.

فرآیند دریافت نامه پذیرش

باید دقت کنید که تقریبا 7 ماه قبل از شروع سال تحصیلی (که معمولا آگست و سپتامبر هر سال است) فرآیند گرفتن پذیرش و بعد ویزا را شروع کنید.  باید تمامی مدارک لازم را ترجمه شده به زبان انگلیسی داشته باشید.

گرفتن پذیرش از دبیرستان‌های کانادا از گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های کانادا آسان‌تر است چون حداقل نمره‌ی قبولی در دروس پاس شده‌ی گذشته عموما 50% می‌باشد (نمره‌ی ده) البته هرچقدر که رتبه‌ی مدرسه بیشتر باشد، قطعاً برای پذیرش دانش‌آموز شرایط سخت‌تری دارد.

مدارک کلی برای دریافت نامه پذیرش به شرح زیر است:

  • کپی پاسپورت
  • تاریخچه و ریز نمرات از سه سال گذشته‌ی تحصیل
  • پر کردن اپلیکیشن فرم مدرسه
  • یک نامه که نشانگر انگیزه ی شما به عنوان یک دانش آموز برای اپلای برای آن مدرسه و توضیح در این مورد است که چگونه شایسته هستید و مجاز برای قبولی در این مدرسه می‌باشید.
  • مدارک دیگری هم هر مدرسه بنا به اقتضا ممکن است، درخواست کند.

ارائه‌ی نمره‌ی زبان از ابتدا ضروری نیست. قطعاً در فرآیند پذیرش کمک کننده است ولی ممکن است به شما LOA داده شود و بعد به شما وقت داده شود که نمره‌ی زبان را ارائه دهید. یا در آزمون خود مدرسه (اگر آزمون زبانی برای ارزیابی دارد) شرکت کنید (به صورت آنلاین) یا اگر هیچ کدام ازین شرایط را ندارید، ممکن است دوره‌های زبانی داشته باشد که در ازای پرداخت اضافه تر در آن‌ها شرکت کنید (باید برنامه‌ریزی کنید که این دوره‌ها قبل از شروع سال تحصیلی باشد که از تحصیل جا نمانید).

اقدام برای ویزای دانش‌آموزی

در این مرحله برای ویزای دانش‌آموزی اقدام می‌کنید و همین طور اگر الزام دارید، برای ویزای ویزیتوری یکی از والدین برای همراهی دانش آموز. والدین دانش آموز که با ویزای ویزیتوری با دانش آموز وارد خاک کانادا می‌شوند، اجازه‌ی کار (به صورت قانونی) ندارند.

یک گزینه‌ای که وجود دارد این است که وقتی وارد خاک شدند از طریق اینساید برای مجوز تحصیل (Study Permit) اقدام کنند(مقاله اقدام از طریق اینساید را بخوانید) و یا مجوز کار (Work Permit) را دریافت کنند. در این صورت تحصیل فرزند نیز رایگان می‌شود. این یک راه حل مناسب برای کاهش هزینه‌ها است اما غیرقطعی است یعنی نمی‌توان با این فرض برای ویزای دانش‌آموزی اقدام کرد. یعنی دقت کنید که همراهی که ویزای ویزیتوری دارد بیش از 6 ماه نمی‌تواند در خاک باشد، پس باید برنامه‌ریزی کند که بتواند فرزند را در School Break با خود به ایران ببرد و برگردد (یا هرجایی که مهر خروج از آمریکا را در پاس او بزند) چون هر ویزیتور بیش از 6 ماه نمی‌تواند در خاک کانادا بماند و باید یک بار خارج شده و دوباره برگردد (گزینه‌ی دیگر این است که در این حین والد دیگر ویزای ویزیتور بگیرد و او جای والد اول را در غیبتش در خاک کانادا در کنار فرزند پر کند)

پایان تحصیلات دانش‌آموزی

دانش‌آموزان می‌توانند پس از پایان تحصیلات برای پذیرش از کالج یا دانشگاه اقدام کنند و در صورت پذیرش برای تمدید استادی پرمیت خود اقدام کنند. تحصیل در دبیرستان‌های کانادا و گرفتن دیپلم (حداقل برای دو یا چند سال) الزام داشتن دوباره‌ی آیلتس یا تافل برای پذیرش از دانشگاه یا کالج را برای دانش آموز/دانشجوی بین المللی ندارد. چون گرفتن دیپلم در کانادا خود نمایانگر این است که شما از حداقل زبان لازم برای تحصیل در کالج و دانشگاه برخوردار هستید.

آیا دانش آموز بین المللی در طی تحصیل خود در کانادا اجازه ی قانونی برای کار دارد؟

این مساله بسته یه این است که روی استادی پرمیت دانش آموزی خود چه ذکر شده است . برخی اجازه‌ی 20 ساعت کار در هفته در خارج از مدرسه را دارند یا فقط اجازه‌ی کار در School Break را دارند. اجازه‌ی کار قانونی در کانادا به صورت کلی از 17 سال به بالا است.

لینک‌های مفید

تای (Tie) در فرایند اخذ ویزای تحصیلی کشور کانادا

اثبات تمکن مالی در فرایند اخذ ویزای تحصیلی کانادا

فرایند صدور انواع ویزاهای کشور کانادا چقدر طول میکشد؟

اقدام برای تحصیل از داخل خاک کانادا چیست؟ (اینساید)

لینک گروه ویزای دانش‌آموزی کانادا

لینک گروه ویزای توریستی کانادا

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *