در این مقاله سعی داریم در خصوص مدارک مربوط به بخش کلاینت اینفورمیشن برای ویزای تحصیلی توضیح داده و نکات مهم هر یک را به تفسیر توضیح دهیم. کلاینت اینفورمیشن به صورت یک PDF (ترجیحا) بارگزاری شود و حجم آن نباید بیشتر از 4MB باشد. سعی کنید مدارک خود را به صورت منظم و فهرست ‌وار ارائه کنید. مهمترین مدرک در این فایل استادی پلن (Study Plan) است و تاثیر بسیار زیادی در پذیرش پرونده شما دارد. سعی کنید در حداکثر 3 صفحه هدف از تحصیل، چرایی انتخاب دانشگاه، چرایی انتخاب کانادا و … طوری که با سوابق شغلی و تحصیلی تان انطباق دارد، توضیح دهید. مدارک مربوط به تای (Tie)  در کلاینت اینفورمیشن قرار میگیرد.

مدارک تحصیلی جز مدارکی هست که بایستی در کلاینت اینفورمیشن قرار بگیرند. دانشنامه (یا گواهی موقت) و ریزنمرات نیاز به مهر دارالترجمه دارد. مدارک هویتی مثل شناسنامه و کارت ملی نیز همراه با مهر دارالترجمه در کلاینت اینفورمیشن قرار میگیرند. کارت ملی اجباری نیست. در صورت که گپ تحصیلی دارید و خدمت سربازی خود را نیز گذرانده ‌اید با ارائه کارت پایان خدمت میتوانید این گپ را پوشش دهید. متقاضیانی که برای مقطع دکتری اقدام کرده اند ملزم به ارائه CV خود در بخش کلاینت اینفورمیشن هستند.

۱- کاور لتر (Cover Letter):

کاورلتر نامه‌ای کوتاه، نهایتاً یک صفحه‌ای است که خطاب به اداره مهاجرت کانادا نوشته می‌شود و در آن نکات برجسته یا مبهم پرونده‌تان ر ا توضیح می‌دهید. این نکات مواردی هستند که درجای دیگری مثل استادی پلن یا فرمها نتوانستید توضیح بدهید.

۱-کاور لتر را در ابتدای Client Information قرار بدید.

۲-کاور لتر اجباری نیست و  فقط برای رفع ابهامات پرونده و یا برجسته نمودن نکات کلیدی نوشته می‌شود.

۳-در کاورلتر از بکاربردن واژه‌های غیررسمی، جملات و پارگرافهای طولانی پرهیز کنید.

۴-از تکرار جملات و  نکاتی که در استادی پلن و یا کاور لتر به آنها پرداخته اید، پرهیز کنید.

۵-نکات مربوط به تای و برگشت به کشور مبداً را در کاور لتر تکرار نکنید.

۲- استادی پلن (Study Plan):

استادی پلن از آنجایی که مهاجرت به کانادا مصاحبه حضوری ندارد مهمترین مدرک برای توضیح و توجیه چرائی تحصیل در کانادا است. در این مدرک بایستی دلایل تحصیل خود را در حداکثر 3 صفحه بیان کنید. استادی پلن بر اساس مقطع هر فرد می تواند به اشکال مختلف نوشته شود. دو نسخه 1-متنی و ۲- سوال و جوابی برای استادی پلن رایج است. برای دانشجویانی که قصد دارند در مقطع ارشد (پژوهش محور) و دکترا قصد تحصیل دارند، نسخه سوالی و جوابی رایج تر است.

نسخه سوال و جوابی:

1) What is your overall educational goal?

2) Why are you not pursuing a similar program in your country of residence/citizenship?

3) What research have you done into studies in your country of residence/citizenship?

4) How will this program enhance your employment opportunities in your country of residence/citizenship?

5) What ties do you have to your country of residence/citizenship?

6) If it has been more than 2 years since you have left full-time education, please provide your C.V. (resumé) .

7) In the case of a minor applicant, what are your reasons for studying in Canada? What is your parents’/guardians’ immigration status in their current country of residence?

۳-  مدارک هویتی:

شناسنامه به عنوان یک مدرک هویتی مهم برای درخواست ویزای تحصیلی اجباری است و تمام صفحاتی که مهر و نوشته دارند نیاز به ترجمه دارند. ترجمه شناسنامه تا زمانی دارای اعتبار است که تغییری در آن ایجاد نشده باشد. کارت ملی به عنوان مدرک هویتی دیگر توسط برخی از اپلیکنت ها ترجمه میشود. در صورت ارائه کارت ملی، در فرم ۱۲۹۵  و ۱۲۹۴ در بخش National Identity شماره کارت ملی و محل صدور را وارد کنید اگر کارت ملی تاریخ انقضا و تاریخ صدور نداشته باشد در محل تعیین شده چیزی ننویسید. شما میتوانید در این قسمت مشخصات پاسپورت را هم در صورت عدم ارائه کارت ملی یا نداشتن کارت ملی به عنوان National Identity ارائه دهید.

۴- مدارک تحصیلی:

در هنگام ثبت برای ویزای تحصیلی کانادا، مدارک تحصیلی بایستی ترجمه و ارائه شود. ترجمه مدارک تحصیلی تاریخ اعتبار ندارد و نیازی به ترجمه مجدد برای سابمیت های بعدی نیست. مدارک ارائه شده شامل گواهی پایان دوره تحصیلی و ریزنمرات است.

  • برای دانشجویانی که در حال تحصیل هستند برای مقطع در حال تحصیل ریزنمرات ترم‌های گذشته کفایت می‌کند.
  • برای اپلیکنت‌هایی که قصد اقدام برای مقطع دکتری دارند، ریزنمرات و مدارک تحصیلی برای مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد کفایت می‌کند. 
  • برای اپلیکنت ‌هایی که قصد اقدام برای مقطع ارشد دارند، ریزنمرات و مدارک تحصیلی برای مقطع کاردانی و کارشناسی کفایت می ‌کند. 
  • برای اپلیکنت‌هایی که قصد اقدام برای کالج/بچلر دارند، ریزنمرات و مدارک تحصیلی برای دوره دیپلم کفایت می‌کند. 

۵- مدارک شغلی:

مدارک شغلی مثل سابقه کار و پیشنهاد شغلی (Job Offer) به عنوان تای برگشت تاثیر خوبی بر روی نتیجه ویزا دارد و میتواند آفیسر را توجیه کنید که بین رشته ای که انتخاب کرده اید و سابقه شغلی و پیشنهاد شغلی‌تان رابطه معنی داری وجود دارد.

  • میتوانید نامه را به فارسی تهیه کرده و آن را سپس ترجمه کنید. مدارک شغلی به انگلیسی هم پیشنهاد می‌شود.
  • لازم نیست نامه خطاب به اداره مهاجرت کانادا باشد و در فارسی به صورت “گواهی می‌ شود” و در انگلیسی با عباراتی نظیر To Whom it May Concern می ‌تواند شروع شود.
  • در نامه ‌ی جاب آفر و سابقه کار باید سمت و مسئولیت شما ذکر شود.
  • در نامه ‌ی سابقه کار، باید مدت زمان اشتغال و در صورت امکان میزان حقوق دریافتی مشخص گردد.
  • لازم نیست سر برگ  شرکت، سازمان، موسسه، نهاد، اتحادیه، کانون، انجمن و… به انگلیسی باشد، مگر آنکه مرجعی بین المللی باشد.

۶-گواهی عدم سوپیشینه:

یکی از مدارک مهم در فرایند ویزای تحصیلی کانادا، گواهی عدم سوپیشنیه (Police Certificate) است. این گواهی گرچه یک مدرک غیراجباری (Optional) است اما ارائه آن به تسریع در صدور ویزا کمک زیادی می‌کند. محل قرار گیری آن در Client Information است. این مدرک از داخل ایران برای متقاضیان تحصیل در کانادا به دو طریق قابل دریافت است:

۱- آنلاین (مراجع قضایی): دریافت گواهی از این طریق بین ۱ تا ۴ روز طول می‌کشد و اعتبار آن دو ماهه است. در این روش ابتدا از طریق سامانه ثنا احراز هویت انجام میگیرد و سپس از طریق سایت adliran درخواست گواهی عدم سوپیشینه داده می‌شود. فرایند کار در این روش بدین صورت است:

  • در سامانه ثنا، اطلاعات رو وارد کنید، “کارگزاری” رو انتخاب کرده و با وبکم و امضا یا از طریق موبایل، احراز هویت رو انجام داده و در پایان هزینه را پرداخت کنید.
  • سپس وارد سایت adliran شوید و از سمت راست از گزینه ها “ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه” را انتخاب کرده، اطلاعات را را وارد کرده و هزینه را پراخت نمائید. در پایان سیستم سابقه یابی را انجام می‌دهد. با کد پیگیری میتوانید وضعیت پرونده را بررسی کنید.
  • در این روش از شما نوع درخواست پرسیده میشود که میتوانید درخواست را به نام خودتان بزنید و نیازی نیست سازمان خاصی را بنویسد.
  • فهرست واحدهای قضایی استان محل سکونت را وارد کنید. هنگامی که پرونده به حالت “ابلاغیه صادر شد” نمایش داده شد، امکان دریافت گواهی عدم سوپیشینه است. در برخی اوقات امکان نمایش متن بالا وجود ندارد که در این صورت دوباره وارد سایت شوید و از منوی سمت راست قسمت “سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی” وارد شوید و بعدش گواهی رو دانلود کرده و پرینت کنید. پس از اینکه نامه را دانلود کردید آن را به یکی از نزدیکترین مراجع قضایی برده و مهر و امضا بزنید(راهنما را دانلود کنید).

۲- حضوری (پلیس +۱۰): این روش بین ۱ هفته الی ۲ هفته زمان میبرد و اعتبار آن دو ماهه است. در این روش که به صورت حضوری است با حضور در مراکز پلیس +۱۰ محل سکونت، انگشت‌نگاری انجام می‌شود. این روش در شهر تهران به نسبت شهرهای دیگر زمان زیادی را برای صدور به خود اختصاص می‌دهد.

نکات مهم:

  • گواهی عدم سوپیشینه پس از ترجمه ۶ ماه اعتبار دارد(کلیک کنید).
  • در فرایند ویزای تحصیلی برای این گواهی مهر دارالترجمه کفایت می‌کند و نیازی به مهرهای دادگستری و وزارت امورخارجه نیست. گرچه برخی از مراکز دارالترجمه بدون این مهرها، ترجمه را انجام نمی‌دهند.
  • متقاضی در صورتی که در خارج از ایران بیش از ۶ ماه اقامت دارد، بایستی گواهی عدم سوپیشینه را از محل سکونت خود ارائه نماید.
  • ارائه یا عدم ارائه این گواهی منجر به رد شدن پرونده (Refused) نمی گردد.

۷-رزومه (CV):

رزومه ی ارایه شده به اداره مهاجرت کانادا باید به روز باشد و تفاوت چندانی با رزومه ارائه شده به دانشگاه نداشته باشد. تغییرات جزئی مشکلی ایجاد نمی کند. یکی موارد شایع اسک، اسک CV است که میتوانید همانی را که بار اول بارگذاری کردید در محل مشخص شده در اکانتتون بارگذاری کنید.

رزومه یا CV برای متقاضیان دوره های ارشد (پژوهش محور) و دکتری الزامی است. عنوان پایان نامه یا رساله، نام اساتید راهنما و مشاور و … را در رزومه ذکر کنید. در رزومه بایستی مقاله‌ها با ذکر عنوان مقاله و محل انتشار (نام مجله) آورده شوند. 

۸- کارت پایان خدمت سربازی:

در فرم ۵۲۵7 در خصوص خدمت سربازی سوالی پرسیده شده که پاسخ آن برای ایرانیان که خدمت سربازی اجباری و غیرداوطلبانه داشته اند مشخص نیست و دارای ابهام است. این سوال صراحتاً به خدمت داوطلبانه در مراکز و سازمان‌های نظامی اشاره کرده است. برخی کشورها مثل چین،  هند، ژاپن و مالزی خدمت سربازی داوطلبانه دارند و پاسخ این سوال برای آنها Yes است. در خصوص ایرانیان، برخی مدعی هستند که این سوال به نوعی سربازی اجباری را هم شامل می‌ شود. تجربیات مختلف پرونده‌های ویزاهای دانشجویی در گروه کاما نشان می ‌دهد که Yes یا No این سوال تاثیری در ویزا شدن و یا ریجکتی ندارد. در واقع پرونده‌ها با هر دو حالت ویزا شده اند و مشکلی نداشته ‌اند. در حالت YES احتمال اسک سربازی بیشتر از حالت No است. فردی که معاف از خدمت سربازی بوده نیز اسک شده و مدارک مربوط به معافیت از خدمت سربازی را بارگذاری کرده است. در حالت Yes، احتمال بکگراند چک بیشتر از حالت No است. دوران خدمت سربازی که عموماً در ایران دو سال است، مربوط به گذشته اپلیکینت است و اگر فردی تقاضای استادی پرمیت کند بایستی آن را یا با کارت پایان خدمت و یا سابقه شغلی و یا مطالعه زبان و موارد دیگر توجیه کند و گرنه گپ تحصیلی محسوب می‌ شود. 4 حالت برای این سوال وجود دارد:

۱.پاسخ این سوال No زده شود و گپ دو ساله با موارد دیگر مثل اشتغال به کار، مطالعه زبان و … پوشش داده شود. این دقیقاً مثل حالتی است که فردی ارشد دارد و برای ارشد مجدد اقدام می‌ کند و به ارشد قبلی خود اشاره نمی ‌کند. این حالت برای اپلیکنت اصلی(دانشجو) صدق میکند.

۲.پاسخ این سوال No زده شود و کارت پایان خدمت در کلاینت اینفورمیشن ارائه نشود. این حالت برای همراه دانشجو صدق می ‌کند چون او نیازی به توجیه گپ تحصیلی ندارد.

۳-پاسخ این سوال No زده شود و در کلاینت اینفورمیشن، کارت پایان خدمت بارگذاری شود و با یک جمله کوتاه اشاره شود که در ایران خدمت سربازی اجباری است(البته اداره مهاجرت به این موضوع واقف است و توضیح آن  مثل یک یادآوری است). این حالت هم برای دانشجو و هم برای همراه او صدق می‌ کند.

۴-پاسخ این سوال Yes زده شود و در کلاینت اینفورمیشن، کارت پایان خدمت بارگذاری شود و با یک جمله کوتاه اشاره شود که در ایران خدمت سربازی اجباری است. این حالت هم برای دانشجو و هم برای همراه او صدق می ‌کند.

۹- مدرک زبان:

مدرک زبان در Client Information قرار می‌ گیرد. با هر نوع مدرک زبانی که از دانشگاه  نامه پذیرش می‌ گیرد با همان مدرک می ‌توانید برای ویزای تحصیلی اقدام کنید. تمامی مدارک زمان مثلPTE، دولینگو، تافل و … مورد قبول است. مدرک زبان برای ارائه به اداره مهاجرت کانادا اختیاری است و در صورتی که نامه پذیرش قطعی را بدون مدرک زبان دریافت کرده باشید برای ویزای تحصیلی مشکلی نخواهد بود.

لینکهای مفید

ساخت اکانت IRCC در سایت کانادا

اسک (Ask) در فرایند ویزای کانادا

وبفرم چیست؟

صفر تا صد اقدام برای درخواست گواهی CAQ

راهنمای درخواست ویزای تحصیلی کشور کانادا

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *