مقصد بسیاری از دانشجویان در ایران، دانشگاه‌های کانادا است. برای حضور در دانشگاه‌های کانادا، دانشجویان به ویزای تحصیلی کانادا نیاز دارند. در این مقاله سعی داریم به نکات مهم برای درخواست ویزا، مدارک مهم، سوالات در پرونده (Application) اشاره کرده و مراحل اقدام برای ویزا را به تفصیل توضیح دهیم.

در اولین قدم برای درخواست ویزای دانشجویی کشور کانادا، در سایت Canada.ca اکانت ایجاد کنید(ویدئوی ایجاد اکانت را ببینید). پس از ساخت اکانت مطابق با شکل زیر از قسمت Apply to come to Canada درخواست خود را در یک پرونده (Application) ایجاد کنید. توجه داشته باشید اپلیکیشن شما برای 60 روز اعتبار دارد و پس از 60 روز منقضی (Expire) خواهد شد. پس از انقضا شما مجبورید دوباره به سوالات پاسخ دهید و فرمها را بارگذاری(Upload) کنید.

ویزا تحصیلی کانادا
Apply to come to Canada

سپس بر روی Visitor Visa, Study and/or Work permit کلیک کنید.

ویزا تحصیلی کانادا

هنگامی که اپلیکیشن را ایجاد کردید به تعدادی از سوالات بایستی پاسخ دهید. در ادامه به سوالات متقاضی اصلی (Main Applicant) که همسر و فرزند دارد پاسخ داده و آن را به صورت تصویری نمایش خواهیم داد:

ویزا تحصیلی کانادا
ویزا تحصیلی کانادا
ویزا تحصیلی کانادا
ویزا تحصیلی کانادا
ویزا تحصیلی کانادا
ویزا تحصیلی کانادا
ویزا تحصیلی کانادا
ویزا تحصیلی کانادا
ویزا تحصیلی کانادا

پس از آنکه به سوالات پاسخ دادید بر روی Continue کلیک کنید سپس مدارک و فرمها را بارگذاری کنید. مدارک را مطابق با چک لیست آنکارا (دانلود کنید) تهیه کنید.

ویزا تحصیلی کانادا
ویزا تحصیلی کانادا
ویزا تحصیلی کانادا
ویزا تحصیلی کانادا
ویزا تحصیلی کانادا
ویزا تحصیلی کانادا
ویزا تحصیلی کانادا
ویزا تحصیلی کانادا

در پایان میتوانید هزینه اپلیکیشن را از طریق “کاما پرداخت” واریز نمایید. متقاضیان زیر 14 سال و بالای 79 سال بایومتریک ندارند.

مدارک برای متقاضی اصلی (دانشجو) به شرح زیر است:

1- مستندات مالی (Proof of Means of Financial Support):

در این قسمت، تمامی مستندات در یک فایل جمع آوری شود. مستندات این بخش شامل کاور لتر مالی، نامه حمایتی دانشگاه (مثل فاند و اسکالرشیب)، تمکن بانکی (Bank Statement)، گردش حساب، نامه ساپورتر، فیش حقوقی و هر گونه مستندی که نشان دهد شما از بودجه لازم برای پوشش هزینه های زندگی و شهریه در کانادا برخوردار هستید. در بخش کاور لتر مالی هزینه های زندگی و شهریه را برای هرسال و به میزان اقامتتان در کانا محاسبه کرده و به دلار کانادا مشخص کنید.

مقدار تمکن لازم توسط اداره مهاجرت کانادا برای متقاضی اصلی در کبک 11 هزار و در سایر استانها 10 دلار کانادا در یک سال برآورد شده است. این برآورد به منظور پوشش هزینه های زندگی به غیر از شهریه است و میزان شهریه به این برآورد اضافه میشود. برای مثال اگر شهریه شما در سال 22 هزار دلار باشد. میزان تمکن شما در کبک 33 هزار دلار در یک سال و در سایر استانها 32 هزار دلار خواهد بود(مقاله تمکن مالی را ببینید).

یکی از مباحث مهم در برخی از پرونده ها مربوط به معرفی ساپورتر است. متقاضی برای والدین میتواند در کاور لتر به آن اشاره کند و اگر فردی به غیر از والدین باشد، نامه ای توسط ساپورتر نوشته شود. این نامه نیاز به تعهد محضری ندارد.

2- کلاینت اینفورمیشن (Client Information):

متقاضی در این بخش در یک فایل، مدارک خود را به صورت منظم و فهرست‌وار ارائه میکند. مهمترین مدرک در این فایل استادی پلن (Study Plan) است و تاثیر بسیار زیادی در پذیرش پرونده شما دارد. سعی کنید در حداکثر 3 صفحه هدف از تحصیل، چرایی انتخاب دانشگاه، چرایی انتخاب کانادا و … طوری که با سوابق شغلی و تحصیلی تان انطباق دارد، توضیح دهید. مدارک مربوط به تای (Tie)  در کلاینت اینفورمیش قرار میگیرد. در مقاله تای ویزای تحصیلی با جزئیات بیشتری به این موضوع بسیار مهم پرداخته ایم(ملاحظه شود). منظور از تای هر گونه مستند و مدرکی است که نشان می دهد شما به کشوری که در آن اقامت دارید بر می‌گردید.

مدارک تحصیلی جز مدارکی هست که بایستی در کلاینت اینفورمیشن قرار بگیرند. دانشنامه (یا گواهی موقت) و ریزنمرات نیاز به مهر دارالترجمه دارد.

گواهی عدم سوپیشینه جز مدارک دیگر در کلاینت اینفورمیشن است (مقاله مربوط به گواهی عدم سوپیشینه را ببینید)

مدارک هویتی مثل شناسنامه و کارت ملی نیز همراه با مهر دارالترجمه در کلاینت اینفورمیشن قرار میگیرند. کارت ملی اجباری نیست.

متقاضیانی که برای مقطع دکتری اقدام کرده اند ملزم به ارائه CV خود در بخش کلاینت اینفورمیشن هستند.

3- گواهی ازدواج(Marriage License/Certificate):

متقاضیانی که ازدواج کرده اند اگر قصد دارند همراه با همسر خود اقدام کنند نیاز به ارائه گواهی ازدواج (سند) برای اثبات رابطه خود دارند.

4- گذرنامه(Passport):

در این بخش صفحه اول پاسپورت همراه با صفحاتی که مهر دارند در یک فایل PDF بارگذاری میشود. پیشنهاد میشود قبل از اقدام اگر تاریخ انقضای پاسپورت نزدیک است نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

5- عکس دیجیتالی:

در این بخش عکس خود را که بدون خط خوردگی و پوشش است بارگذاری کنید. سعی کنید از عکسی استفاده کنید که قدیمی نیست.

6- نامه پذیرش از دانشگاه:

نامه پذیرش از دانشگاه جز مدارکی است که متفاضی باید در جای مخصوص خود بارگذاری کند.

در خصوص مدارک، نکات و سوالات مهم ویزای همراه به مقاله آن مراجعه شود(راهنمای ویزای همراه)

نکته مهم: متقاضیان در صورتی که پس از ثبت درخواست، تغییراتی در هر یک از مدارک خود داشتند و یا قصد ارسال مدرکی را داشته باشند میتوانند از وبفرم استفاده کنند(مقاله وبفرم را ببینید).

راهنمای تکمیل فرم‌ها:

سعی کنید همه فرمها را با دقت تکمیل کنید و در یک جای امن و مشخص برای خودتان ذخیره کنید. فرمهایی که Validate میشوند را شما نمیتوانید ایمیل کنید و یا از یک فولدر به فولدر دیگر منتقل دهید چون اطلاعات آنها پاک می‌شود. مهمترین اصل در تکمیل فرمها صحت آنها و جعلی نبودن آنها است. توجه داشته باشید در صورتی که اطلاعاتی را به صورت ناقص یا اشتباه پر کرده اید حتما از طریق وبفرم اطلاع دهید.

1- راهنمای فرم شماره 1294 (دانلود فرم)

1-1- در قسمت UCI در صورتی که قبلا درخواست (Application) ثبت کرده اید، آن را وارد کنید.

2-1- در بخش Full Name دقت داشته باشید که به صورت کامل نام و نام خانوادگی را در بخش Family Name ننویسید. در صورتی که دچار اشتباه شدید با وبفرم اطلاع بدهید و پاسپورت خود را پیوست کنید.

3-1- در صورتی که Nickname دارید آن را در بخش مربوطه وارد کنید و یا آن را خالی بگذارید.

4-1- در قسمت Current Country ایران و یا کشوری که در آن سکونت دارید را انتخاب کنید و سپس Status را انتخاب کنید. برای ایران Citizen را انتخاب کنید.

5-1- در بخش Previous Countries در صورتی که در 5 سال گذشته بیشتر از 6 ماه در کشوری که اکنون در آن زندگی می‌کنید سکونت داشتید، اطلاعات مربوط به آن را تکمیل کنید.

6-1- در بخش Country Where Applying گزینه Yes را انتخاب کنید.

7-1- در بخش Language در صورتی که مدرک زبان دارید، گزینه Yes را بزنید.

8-1- در بخش Passport اطلاعات خود را وارد کنید سعی کنید قبل از سابمیت، پاسپورت خود را تعویض کنید و تاریخ به روز برای انقضای آن ارائه بدید.

9-1- اطلاعات مربوط به کارت ملی خود را وارد کنید نیازی به ارائه تاریخ صدور و تاریخ انقضای کارت ملی نیست.

10-1- در بخش جزییات مربوط به تحصیل در کانادا آن را مطابق با نامه پذیرش در دانشگاه تکمیل کنید.

11-1- در بخش Education اطلاعات مربوط به آخرین مقطع خود در دانشگاه/کالج را وارد کنید. برای تکمیل قسمت Funds Available به مقاله تمکن مالی مراجعه شود (کلیک کنید).

12-1- در بخش Employment اگر دانشجو هستید اطلاعات مربوط به دانشگاه را وارد کنید و Current Activity را Student بزنید و اگر مشغول به کار نیستید، بازه زمانی را که بیکار بودید را وارد کنید و در بخش های دیگر Not Applicable بنویسید.

13-1- در بخش Background Information همه گزینه ها را No انتخاب کنید(در صورتی که قبلا اپلیکیشن سابمیت کرده اید، Yes بزنید و توضیح در حد یک جمله کوتاه بنویسید).

14-1- در بخش Signature برای Consent گزینه Yes را انتخاب کنید. نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید و تاریخ را به روز بنوسید.

در پایان پس از مرور چندباره پاسخهای خود بر روی Validate کلیک کنید.

2- راهنمای فرم 5257 (دانلود فرم)

2-1- در قسمت UCI در صورتی که قبلا درخواست (Application) ثبت کرده اید، آن را وارد کنید.

2-2- در بخش Military Service گزینه مورد نظر را طبق توضیحات این لینک انتخاب کنید(کلیک کنید).

3-2- در بخش Previous Travel سابقه سفر برای اعضای 18 سال و بزرگتر تکمیل شود(5 سال گذشته)

3- راهنمای فرم 5713 (دانلود فرم)

3-1- در بخش A در شماره های 1 و 2 مشخصات متقاضی اصلی(Main Applicant) تکمیل شود.

3-2- در بخش A در شماره 3 مشخصات همه اعضای خانواده (Family Member) تکمیل شود.

3-3- در بخش B مشخصات اعضای خانواده بالای 18 سال تکمیل شود. در قسمت Signature نام و نام خانوادگی را تایپ کنید.

4-3- در بخش C شما نیاز به تاریخ و امضای متقاضی اصلی دارید. در صورتی که امکان امضا کردن نبود میتوانید از فرم پرینت گرفته و سپس آن را اسکن کنید و یا حتی می توانید بدون امضای این بخش از آن استفاده کنید.

4- راهنمای فرم 5645 (دانلود فرم)

4-1- اسامی را در این فرم به صورت فارسی و هم به صورت انگلیسی وارد کنید. در صورتی که اسامی را صرفاً به انگلیسی نوشتید میتوانید از وبفرم استفاده کنید. عموماً این اشتباه مشکل خاصی ایجاد نمی کند.

4-2- در صورتی که اسامی خواهر و برادر در فرم کافی نباشد میتوانید اسامی آنها را در یک جدول ثبت کرده و آن را در Client Information قرار بردید.

4-3- در صورتی که اسامی دارای حروف زیاد باشد و یا پسوند داشته باشید میتوانید آنها را در جدول نوشته و در Client Information قرار بردید.

لینکهای مفید

راهنمای درخواست ویزای فرصت مطالعاتی کانادا (ویژه دانشجویان دکتری)

تای (Tie) در فرایند اخذ ویزای تحصیلی کشور کانادا

پیکاپ حضوری گذرنامه (ترکیه)

فرایند صدور انواع ویزاهای کشور کانادا چقدر طول میکشد؟

گواهی عدم سوپیشینه در ویزای تحصیلی کانادا

وبفرم چیست؟

اسک (Ask) در فرایند ویزای کانادا

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *